درآمدی بر تحلیل نظری الهیات شهر (از حیث مفهوم، نسبت، غایت و کارکرد دین)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: الهیات شهر » سال 1402 شماره 1
چکیده:
الاهیات شهر مجموعه معارفی است که از مسائل الاهیاتی ناظر به شهر, به دست می‌آید و در سه شاخه باورها و عقاید، اخلاقیات و هنجارها، و احکام ناظر به شهر با کنکاش در معارف دینی دسته بندی می‌شود. رابطه الهیات و شهر تأثیر و تأثری است. دین نسبت به انسانها، حیوانات، نباتات، محیط و زنجیره مناسبات و نوع ارتباطات در زندگی بی‌تفاوت نیست و نوع نگاه دین نسبت به هر یک از مؤلفه‌های فوق، بخش عمیقی از زمینه‌های پژوهشی الهیات شهر را شکل می‌دهد. جامعه، مناسبات اجتماعی و مقتضیات زمانی و مکانی نیز در فهم دین تأثیر می‌گذارد. این تأثیر و تأثر از جمله مؤلفه‌هایی است که هویت الهیات شهر را می‌سازد و ضرورت و اهمیت آن را نشان می‌دهد. از حیث دیگر، هم دین برای شهر مسأله‌زایی می‌کند و هم شهر برای دین مسأله‌سازی می‌نماید. غایت، در تصویر‌سازی الهیات از شهر همواره میان رئالیسم و ایده آلیسم در نوسان است. در مدل‌سازی دین برای شهر، نوع نگاه به کارکرد دین برای شهر مورد توجه است و دست کم دو نگاه داورانگاری و هادی‌انگاری دین می‌تواند به مدل‌های متفاوتی منجر شود.

درآمدی بر تحلیل نظری الهیات شهر (از حیث مفهوم، نسبت، غایت و کارکرد دین)

نویسنده: سید مجید ظهیری ،
مقاله نشریه: نشریه الهیات شهر » سال 1402 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)

درآمدی بر نسبت فلسفه و حقوق

نويسنده: احمد واعظی ،
کتاب: دانشگاه باقرالعلوم - 1398

درآمدی بر الهیات عملی و وظایف آن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391   (پياپي 134)، خرداد و تير 1391  شماره2

تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)

نویسنده: سیدحسین شهرستانی ، استاد راهنما: حسین کچوئیان ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

درآمدی بر مفهوم فلسفۀ «فرهنگ و ارتباطات»

نویسنده: کریم خان محمدی ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 4

درآمدی بر مفهوم فلسفه «فرهنگ و ارتباطات»

نویسنده: کریم خان محمدی ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 بهار 1393 شماره4

نسبت دین و فرهنگ از نگاه قرآن

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397