عدالت اجتماعی مبتنی بر عقلانیت عملی از دیدگاه علامه طباطبایی ره
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره2(پیاپی42)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر استنتاج مبانی عدالت اجتماعی بر مبنای عقلانیت عملی از منظر علامه طباطبایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که از روش استنتاج عملی فرانکنا برای تبیین بهره برده است. به همین منظور ابتدا مباحث مربوط به عقلانیت عملی در آثار علامه طباطبایی بررسی و سپس مبانی عدالت اجتماعی در دو دسته مبانی پیشا اجتماع و پسا اجتماع استنتاج گردید. مبانی پیشا اجتماع شامل: استخدام عالم هستی بر اساس قوانین حاکم بر آن و استخدام همنوعان با خدمترسانی و خدمتگیری عادلانه، اعتبار حسن عدالت اجتماعی بر مبنای علوم عقلی در مجرای فطرت سلیم، عدالت اعتقادی با ایمانآوردن به حق و التزام عملی و عدالت فردی با کسب اخلاق فاضله از طریق تلقین علمی و تکرار عملی است. مبانی پسا اجتماع شامل: عدالت اجتماعی با قرارگیری هر یک از اعضای جامعه در جایگاه مناسب و برخورداری از حقوق برابر، عدالت سیاسی به معنای مشارکت اعضای جامعه در تأسیس حکومت، تعیین مسئولان و امر قانونگذاری در حیطۀ ضوابط الهی، ملکیت با تصرف مشروع انسان در ممالکش، عدالت اقتصادی با رشد و توسعه مال در دسترس به نحو احسن مطابق با احکام اسلام و مصالح جمعی و حقوق اجتماع با تشکیل خانواده برای قوام نسل است.
هدف پژوهش حاضر استنتاج مبانی عدالت اجتماعی بر مبنای عقلانیت عملی از منظر علامه طباطبایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که از روش استنتاج عملی فرانکنا برای تبیین بهره برده است. به همین منظور ابتدا مباحث مربوط به عقلانیت عملی در آثار علامه طباطبایی بررسی و سپس مبانی عدالت اجتماعی در دو دسته مبانی پیشا اجتماع و پسا اجتماع استنتاج گردید. مبانی پیشا اجتماع شامل: استخدام عالم هستی بر اساس قوانین حاکم بر آن و استخدام همنوعان با خدمترسانی و خدمتگیری عادلانه، اعتبار حسن عدالت اجتماعی بر مبنای علوم عقلی در مجرای فطرت سلیم، عدالت اعتقادی با ایمانآوردن به حق و التزام عملی و عدالت فردی با کسب اخلاق فاضله از طریق تلقین علمی و تکرار عملی است. مبانی پسا اجتماع شامل: عدالت اجتماعی با قرارگیری هر یک از اعضای جامعه در جایگاه مناسب و برخورداری از حقوق برابر، عدالت سیاسی به معنای مشارکت اعضای جامعه در تأسیس حکومت، تعیین مسئولان و امر قانونگذاری در حیطۀ ضوابط الهی، ملکیت با تصرف مشروع انسان در ممالکش، عدالت اقتصادی با رشد و توسعه مال در دسترس به نحو احسن مطابق با احکام اسلام و مصالح جمعی و حقوق اجتماع با تشکیل خانواده برای قوام نسل است.
عدالت اجتماعی مبتنی بر عقلانیت عملی از دیدگاه علامه طباطبایی ره
1/1/1402 12:00:00 AM
حسن و قبح مساله عدالت اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 50)، تابستان 1389 شماره2
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
از عقلانیت نظری تا عقلانیت عملی (معیار عقلانیت)
ناقد:
هیئت نقد: * حجت الاسلام والمسلمین کیاشمشکی
، ارائه دهنده:
* حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1385
تفکر اجتماعی در غربشناسی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسنده:
نصرا... آقاجانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
روششناسی بنیادین اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
از عقلانیت نظری تا عقلانیت عملی (عقلانیت ارزش وسیلهای)
ناقد:
هیئت نقد: * حجت الاسلام والمسلمین سبحانی * حجت الاسلام والمسلمین کیاشمشکی
، ارائه دهنده:
* حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1385
مناسبات امنیت و آزادی از دیدگاه سید قطب مبتنی بر نظریه استخدام علامه طباطبایی
نویسندگان:
علی اصغر نصیری*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: سیاست » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
عدالت اجتماعی و دولت از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم*
،
مقاله نشریه: نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی » سال 1398 دوره 5، شماره 2 (تابستان 1398)
تحلیل و نقد قانون بازتاب عرفان حلقه مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
مهدیه السادات مستقیمی
،
مینا جوگندی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 102
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10