واکاوی مسئلۀ سعادت از دیدگاه ابن رشد
نویسندگان:
محسن قمی
،
سید محمد حسین موسوی پور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
چکیده:
ابن¬رشد اندلسی، بعد از ابن طفیل و ابن باجّه، از فلاسفه و متفکران جامعالاطراف در حوزۀ غرب اسلامی در سدۀ ششم است. مطالعۀ آثار ابن رشد هر خواننده ای را به این درک رهنمون می سازد که وی، علاوه بر حکمت نظری، در حکمت عملی نیز آرا و اندیشه های قابل توجهی دارد. از آنجا که اندیشه های عملی ابن رشد تاکنون به صورتی کم رنگ مطرح بوده است، این مقاله در صدد است مسئلۀ سعادت را، به عنوان یکی از مسائل مهم در حوزۀ نظریات هنجاری اخلاق، به روش توصیفی ارائه نماید. برای تحقق این هدف، در این مقاله تلاش می شود، پس از نگاه معناشناختی به مفهوم سعادت، به تبیین مشخصات، مؤلفهها، پیش فرض ها و انواع سعادت پرداخته شود. ابن رشد سه مشخصۀ خیر، خیر برتر و خودبسندگی را برای سعادت قایل است. به نظر می رسد که ماهیت سعادت از دید ابن رشد ماهیتی چند مؤلفه ای با رویکرد غایتِ جامع باشد، نه ماهیتی تک مؤلفه ای با رویکرد غایتِ غالب. همچنین، پذیرش مسئلۀ سعادت در ابن رشد مشتمل بر پذیرش چند پیش فرض از قبیلِ غایت مندی افعال، وحدت غایات، ارتباط آن با کمال و نظریۀ فضیلت است.با توجه به این مشخصات و پیش فرض ها، ابن رشد بر این عقیده است که سعادت انواع گوناگونی مانند سعادت علمی و نظری، عملی، متافیزیکی، فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی، حقیقی و ظنی، فطری و اختیاری است.
ابن¬رشد اندلسی، بعد از ابن طفیل و ابن باجّه، از فلاسفه و متفکران جامعالاطراف در حوزۀ غرب اسلامی در سدۀ ششم است. مطالعۀ آثار ابن رشد هر خواننده ای را به این درک رهنمون می سازد که وی، علاوه بر حکمت نظری، در حکمت عملی نیز آرا و اندیشه های قابل توجهی دارد. از آنجا که اندیشه های عملی ابن رشد تاکنون به صورتی کم رنگ مطرح بوده است، این مقاله در صدد است مسئلۀ سعادت را، به عنوان یکی از مسائل مهم در حوزۀ نظریات هنجاری اخلاق، به روش توصیفی ارائه نماید. برای تحقق این هدف، در این مقاله تلاش می شود، پس از نگاه معناشناختی به مفهوم سعادت، به تبیین مشخصات، مؤلفهها، پیش فرض ها و انواع سعادت پرداخته شود. ابن رشد سه مشخصۀ خیر، خیر برتر و خودبسندگی را برای سعادت قایل است. به نظر می رسد که ماهیت سعادت از دید ابن رشد ماهیتی چند مؤلفه ای با رویکرد غایتِ جامع باشد، نه ماهیتی تک مؤلفه ای با رویکرد غایتِ غالب. همچنین، پذیرش مسئلۀ سعادت در ابن رشد مشتمل بر پذیرش چند پیش فرض از قبیلِ غایت مندی افعال، وحدت غایات، ارتباط آن با کمال و نظریۀ فضیلت است.با توجه به این مشخصات و پیش فرض ها، ابن رشد بر این عقیده است که سعادت انواع گوناگونی مانند سعادت علمی و نظری، عملی، متافیزیکی، فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی، حقیقی و ظنی، فطری و اختیاری است.
واکاوی مسئلۀ سعادت از دیدگاه ابن رشد
3/21/2014 12:00:00 AM
واکاوی مسئلۀ سعادت از دیدگاه ابن رشد
نویسندگان:
محسن قمی
،
سید محمد حسین موسوی پور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
واکاوی مسئله حشر حیوانات از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
مسلم شوبکلائی
،
سیدمحمدعلی دیباجی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد
نویسنده:
علاءالدین ملک اف
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1391
سعادت از دیدگاه فارابی
نویسنده:
علیرضا آلبویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 (پياپي 56)، زمستان 1388 شماره4
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و ابن رشد
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه سیاسی ابن رشد
نویسنده:
محمد سلمان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
سنجش تطبیقی مسئله وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا و فخر رازی
نویسندگان:
محمدجواد پاشایی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2