نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن عربی و کیرکگور
نویسندگان:
علیرضا آرام
،
سید احمد فاضلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
چکیده:
امسئله اصلی این مقاله مقایسه نسبت میان دو مفهوم سعادت و جاودانگی از منظر ابنعربی و کرکگور، به عنوان دو اندیشمند اسلامی و مسیحی است. مقصود از این مقایسه که با روش توصیفی - تحلیلی به پیش میرود، یافتن مبانی و پیامد آرای آنان در کنارِ کشفِ وجوه مشترک و متمایزِ دو دیدگاه در تقریر کارکرد دنیوی و اخروی اخلاق است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در اندیشۀ ابنعربی، سعادت به معنای تخلّق به اخلاق الله و تحقّق در اسماء الله است؛ یعنی بهلحاظ مفهومی معادل و بهلحاظ مصداقی مساوق با جاودانگی است؛ بدین ترتیب انسان در قوس صعود با حرکت حبّی خویش به سمت سعادت اخلاقی و درنتیجه به مقصد جاودانگی حرکت میکند؛ اما از نگاه کرکگور اخلاق به معنای کسب فضایل دنیوی است که از نظر مفهومی و مصداقی از عمل به تکلیف الهی و جاودانهشدن با تفرّد مؤمنانه افتراق مییابد. کرکگور با تکیه بر ایمان، اخلاق را مرتبه افراد قاصر از امتحان الهی میداند و درنتیجه قهرمان فانیِ اخلاق را نازلتر از شهسوار جاودانِ ایمان میشناسد. در مقام داوری و با نظر به مبانی و مفروضات دو متفکر، به نظر میرسد خوانش ابنعربی که حیات دینی و اخلاقی را همسان میداند، بر نگرش کرکگور که اخلاق را مرتبه نازلی از حیات مؤمنانه میشمارد، ترجیح دارد
امسئله اصلی این مقاله مقایسه نسبت میان دو مفهوم سعادت و جاودانگی از منظر ابنعربی و کرکگور، به عنوان دو اندیشمند اسلامی و مسیحی است. مقصود از این مقایسه که با روش توصیفی - تحلیلی به پیش میرود، یافتن مبانی و پیامد آرای آنان در کنارِ کشفِ وجوه مشترک و متمایزِ دو دیدگاه در تقریر کارکرد دنیوی و اخروی اخلاق است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در اندیشۀ ابنعربی، سعادت به معنای تخلّق به اخلاق الله و تحقّق در اسماء الله است؛ یعنی بهلحاظ مفهومی معادل و بهلحاظ مصداقی مساوق با جاودانگی است؛ بدین ترتیب انسان در قوس صعود با حرکت حبّی خویش به سمت سعادت اخلاقی و درنتیجه به مقصد جاودانگی حرکت میکند؛ اما از نگاه کرکگور اخلاق به معنای کسب فضایل دنیوی است که از نظر مفهومی و مصداقی از عمل به تکلیف الهی و جاودانهشدن با تفرّد مؤمنانه افتراق مییابد. کرکگور با تکیه بر ایمان، اخلاق را مرتبه افراد قاصر از امتحان الهی میداند و درنتیجه قهرمان فانیِ اخلاق را نازلتر از شهسوار جاودانِ ایمان میشناسد. در مقام داوری و با نظر به مبانی و مفروضات دو متفکر، به نظر میرسد خوانش ابنعربی که حیات دینی و اخلاقی را همسان میداند، بر نگرش کرکگور که اخلاق را مرتبه نازلی از حیات مؤمنانه میشمارد، ترجیح دارد
نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن عربی و کیرکگور
3/20/2020 12:00:00 AM
«امربینالامرین» در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
حسن امینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
واکاوی عالم برزخ در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده
،
مقاله نشریه: نشریه کلام پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
بررسی تطبیقی خیال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمد پهلوانیان
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1392 تابستان 1392 شماره54
نظریه کفر در اندیشه ابن عربی و ملا صدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1389 - [پایان نامه دکترا]
تأثیر وحی بر معناشناسی اخلاق در اندیشه ابن عربی
نویسندگان:
علیرضا آرام
،
سید احمد فاضلی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
بررسی نسبت و تلازم میان مرگ، جاودانگی و معنای زندگی
نویسندگان:
حمیدرضا اسکندری دامنه
،
علی پورمحمدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
انگیزش زیست اخلاقی براساس جاودانگی انسان در قرآن
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1401 دوره 15، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)