اعتبار ظواهر قرآنی از نگاه عدلی‌مسلکان و جبرگرایان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
چکیده:
اعتبار ظاهر سخن، قراردادی خردمندانه است. تعمیم این قرارداد بشری به سخنان خداوند بر پایه مبانی کلامی شکل می‌گیرد. عدلی‌مسلکان بر این باورند که خداوند آنچه را که عقل قبیح بداند، انجام نمی‌دهد. سخن گفتن خارج از قرارداد سخنگویان خردمند به حکم عقل قبیح است، و خداوند این چنین سخن نخواهد گفت. جبرگرایان دادگری خداوند را در چهارچوب حسن و قبح شرعی معنا می‌کنند که در نتیجه درباره خداوند و صفات و افعال وی، هیچ الزام یا تقبیحی معنا ندارد. بنا بر این پندار، خداوند ملزَم نیست که در چهارچوب خاصی سخن بگوید و در سخنانش اصول و قواعدی را رعایت کند. جبرگرایان برای اثبات اعتبار ظاهر کلام الهی به «عادت خداوند» استدلال نموده‌اند. با بررسی و تحلیل دیدگاه عدلی و جبری در استناد به اعتبار ظواهر قرآنی، این نتیجه به‌دست می‌آید که تنها بر پایه اصل عدل می‌توان ظاهر کلام خداوند را حجت و قابل استناد دانست، و در چهارچوب اندیشه جبر، استناد به ظواهر قرآنی هیچ اساسی نخواهد داشت.

واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61

بی‌نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94

دسته بندی علوم قرآنی از نگاهِ اصطلاح شناخت

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88

دسته بندی علوم قرآنی از نگاه اصطلاح شناخت

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 (پياپي 88)، پاييز 1397 شماره3

بی نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 تابستان 1398 شماره 2

گستره منزلت و اعتبار سنت از منظر قرآن

مقاله نشریه: حسنا » سال 1392 زمستان 1392  شماره19

نگاه قرآنی شهید اول به فلسفه سیاسی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 58

اصطلاح نامه علوم قرآنی در یک نگاه

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 65

باور دینی و اعتبار آن از منظر الوین پلانتینگا

نویسنده: محمد علی مبینی ،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1381   (پياپي 62)، بهمن1381  شماره11
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397