عدالت اجتماعی به مثابه پیشران علمی در عهد رضوی
نویسندگان:
سیدعلیرضا واسعی
،
طاهره سادات صالح شریعتی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
چکیده:
علم همچون پدیدهای اجتماعی، متأثر از محیط است و در خلوت، به دستور و فرمان یا به توصیه و تشویق، بالندگی، شکوفایی و گسترش پیدا نمیکند؛ هر چند رکود و انحطاط آن، به طور جدی با عوامل پیشگفته پیوند وثیق دارد. علم در جهان اسلام نیز از این قاعده بیرون نبودهاست. پژوهشگران این حوزه، دوران خلافت مأمون عباسی را که پارهای از آن با حضور و نقش علمی امام رضا(ع) همزمان است، دوره اوجگیری و نضج تمدن اسلامی و در رأس آن بسط و توسعه علوم دانستهاند. اینکه چه علل و عواملی در این فرایند نقش داشته، پرسشی محوری است که پژوهشیان، پاسخهای گوناگونی به آن دادهاند. بر پایه نوشتار حاضر، بیش از همه، وجود بستر و فضای اجتماعی متناسب با علمورزی یا گسترش نسبی عدالت اجتماعی، این دوره را از دیگر دورهها متمایز و مبدأ تحولاتی بنیادین ساخته است. مقاله با این فرضیه که رشد علم و توسعه، محصول هماندیشی، مناظره، پرسش و پاسخ و وجود فضای تعاملی آزاد برای اندیشمندان است، به این نتیجه دست یافته که دوره امام رضا(ع) و در بازهای گستردهتر، زمان مأمون چنین بستری فراهم شده بود. در آن دوره از یک سو افراد از هر مسلک و مذهبی میتوانستند وارد گفتگوی علمی و فرهنگی شده، و از سوی دیگر به نقد یافتهها و داشتههای مسلمانان بپردازند و از آن مهمتر، آثار و نوشتههای بیگانگان را که در ذهنیت مسلمانان اولیه ارزشِ اعتنا نداشت، به زبان اسلامی برگردانده (نهضت ترجمه) و در نشستهای علمی و مناظرههای جدی، با امکان برابرکه حتماً نسبتی با فضای جامعه داشت، مورد نقد، نقض و چالش قرار دهند.
علم همچون پدیدهای اجتماعی، متأثر از محیط است و در خلوت، به دستور و فرمان یا به توصیه و تشویق، بالندگی، شکوفایی و گسترش پیدا نمیکند؛ هر چند رکود و انحطاط آن، به طور جدی با عوامل پیشگفته پیوند وثیق دارد. علم در جهان اسلام نیز از این قاعده بیرون نبودهاست. پژوهشگران این حوزه، دوران خلافت مأمون عباسی را که پارهای از آن با حضور و نقش علمی امام رضا(ع) همزمان است، دوره اوجگیری و نضج تمدن اسلامی و در رأس آن بسط و توسعه علوم دانستهاند. اینکه چه علل و عواملی در این فرایند نقش داشته، پرسشی محوری است که پژوهشیان، پاسخهای گوناگونی به آن دادهاند. بر پایه نوشتار حاضر، بیش از همه، وجود بستر و فضای اجتماعی متناسب با علمورزی یا گسترش نسبی عدالت اجتماعی، این دوره را از دیگر دورهها متمایز و مبدأ تحولاتی بنیادین ساخته است. مقاله با این فرضیه که رشد علم و توسعه، محصول هماندیشی، مناظره، پرسش و پاسخ و وجود فضای تعاملی آزاد برای اندیشمندان است، به این نتیجه دست یافته که دوره امام رضا(ع) و در بازهای گستردهتر، زمان مأمون چنین بستری فراهم شده بود. در آن دوره از یک سو افراد از هر مسلک و مذهبی میتوانستند وارد گفتگوی علمی و فرهنگی شده، و از سوی دیگر به نقد یافتهها و داشتههای مسلمانان بپردازند و از آن مهمتر، آثار و نوشتههای بیگانگان را که در ذهنیت مسلمانان اولیه ارزشِ اعتنا نداشت، به زبان اسلامی برگردانده (نهضت ترجمه) و در نشستهای علمی و مناظرههای جدی، با امکان برابرکه حتماً نسبتی با فضای جامعه داشت، مورد نقد، نقض و چالش قرار دهند.
عدالت اجتماعی به مثابه پیشران علمی در عهد رضوی
1/1/1401 12:00:00 AM
بررسی دیدگاه «عدالت به مثابه استحقاق» رابرت نوزیک
نویسنده:
علی احمدی امین
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
عدالت اجتماعی در قرآن
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 2 (پیاپی 26)
حزب الله به مثابه یک جنبش سیاسی- اجتماعی
نویسندگان:
هادی ترکی*
،
محمد ستوده آرانی
،
مقاله نشریه: جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 15
راه کارهاى دستیابى به عدالت اجتماعى
نویسنده:
محمد صادق مزینانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 99