شیخ علاء الدوله سمنانی و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی
نویسنده:
مرتضی کربلایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
چکیده:
نظریۀ وحدت وجود از اساسیترین آموزههای تصوف و عرفان اسلامی است. از نگاه عارفان مسلمان، موجود حقیقی تنها خداست و مخلوقات، ظهورات و شئونات آن موجود حقیقی هستند. این اندیشه از همان دورۀ نخست شکلگیری عرفان اسلامی مطرح بوده و با ظهور ابنعربی از تبیینهای دقیقتری برخوردار شد. شیخ علاءالدوله سمنانی، از عارفان تأثیرگذار سدۀ هشتم هجری، با این نظریه مخالفت کرده است. در این مقاله، با روش تحلیلی پس از اشاره به احوال و آثار سمنانی و وضعیت زمانۀ وی، انتقاداتش درباره نظریۀ وحدت وجود را بررسی و نقادی کردهایم. درنتیجه برآنیم که سمنانی بهواسطۀ اعتقادش به ضرورت تفکیک میان آموزههای دین اسلام و آیینهای هندی همچون بودیسم و جلوگیری از بروز انحراف در توحید اسلامی، و به سبب نرسیدن به عمق کلام ابنعربی دربارۀ وجود مطلق مقسمی و تنزیۀ نهفته در آن و نیز خلط میان اعتبارات وجود، کلام وی در موضوع وحدت وجود را نقد کرده و به وحدت شهود قائل شده است. سمنانی وحدت شهود را نیز کمال نهایی سلوک ندانسته و مقام عبودیت را آخرین منزل از منازل سلوک عرفانی میداند
نظریۀ وحدت وجود از اساسیترین آموزههای تصوف و عرفان اسلامی است. از نگاه عارفان مسلمان، موجود حقیقی تنها خداست و مخلوقات، ظهورات و شئونات آن موجود حقیقی هستند. این اندیشه از همان دورۀ نخست شکلگیری عرفان اسلامی مطرح بوده و با ظهور ابنعربی از تبیینهای دقیقتری برخوردار شد. شیخ علاءالدوله سمنانی، از عارفان تأثیرگذار سدۀ هشتم هجری، با این نظریه مخالفت کرده است. در این مقاله، با روش تحلیلی پس از اشاره به احوال و آثار سمنانی و وضعیت زمانۀ وی، انتقاداتش درباره نظریۀ وحدت وجود را بررسی و نقادی کردهایم. درنتیجه برآنیم که سمنانی بهواسطۀ اعتقادش به ضرورت تفکیک میان آموزههای دین اسلام و آیینهای هندی همچون بودیسم و جلوگیری از بروز انحراف در توحید اسلامی، و به سبب نرسیدن به عمق کلام ابنعربی دربارۀ وجود مطلق مقسمی و تنزیۀ نهفته در آن و نیز خلط میان اعتبارات وجود، کلام وی در موضوع وحدت وجود را نقد کرده و به وحدت شهود قائل شده است. سمنانی وحدت شهود را نیز کمال نهایی سلوک ندانسته و مقام عبودیت را آخرین منزل از منازل سلوک عرفانی میداند
شیخ علاء الدوله سمنانی و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی
3/20/2020 12:00:00 AM
نظریه کفر در اندیشه ابن عربی و ملا صدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1389 - [پایان نامه دکترا]
وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسندگان:
سیدمحمود نبویان
،
سیدمحمدمهدی نبویان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
وحدت وجود در هند ویلیام چیتیک
نویسنده:
طه عبداللهی سُهی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 198
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
«امربینالامرین» در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
حسن امینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4