نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت های معاصر
نویسنده:
نادیا مفتونی
،
![نادیا مفتونی](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
چکیده:
فیلسوفان مسلمان همچون فارابی در آثار گوناگون خود به هنر و کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی آن توجه داشته اند. در آثار اندیشمندان معاصر مانند مرتضی مطهری، محمدتقی جعفری و جوادی آملی نیز مطالب قابل توجهی به چشم می خورد که بتواند مبنای یک نظریه هنر و زیبایی قرار گیرد.
در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. این به معنای نفی ویژگی های زیباشناختی و خلاقیت هنری نیست، بلکه همه ارزش های هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. نظریه هنر فاضله فارابی از محاکات صور حسی و خیالی تا محاکات معقولات یا رهیافت هنرحکمت را شامل می شود. هنر سرگرمی با توجه به لزوم آن در مسیر سعادت غایی در حدود و اندازه های معینی مورد قبول فارابی است.
در آثار متفکران معاصر نیز مراتب مختلف زیبایی و هنر نفی نمی شود، بلکه تاکید می شود که زیبایی و هنر منحصر در انواع حسی و مادی و حتی زیبایی فکری نیست و شامل زیبایی معقول هم می شود. به عنوان نمونه مطهری در مقدمه داستان راستان به رهیافت هنرحکمت و انتقال معارف به جامعه توجه داشته غفلت از آن را به عنوان بیماری اجتماعی یاد می کند.
فیلسوفان مسلمان همچون فارابی در آثار گوناگون خود به هنر و کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی آن توجه داشته اند. در آثار اندیشمندان معاصر مانند مرتضی مطهری، محمدتقی جعفری و جوادی آملی نیز مطالب قابل توجهی به چشم می خورد که بتواند مبنای یک نظریه هنر و زیبایی قرار گیرد.
در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. این به معنای نفی ویژگی های زیباشناختی و خلاقیت هنری نیست، بلکه همه ارزش های هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. نظریه هنر فاضله فارابی از محاکات صور حسی و خیالی تا محاکات معقولات یا رهیافت هنرحکمت را شامل می شود. هنر سرگرمی با توجه به لزوم آن در مسیر سعادت غایی در حدود و اندازه های معینی مورد قبول فارابی است.
در آثار متفکران معاصر نیز مراتب مختلف زیبایی و هنر نفی نمی شود، بلکه تاکید می شود که زیبایی و هنر منحصر در انواع حسی و مادی و حتی زیبایی فکری نیست و شامل زیبایی معقول هم می شود. به عنوان نمونه مطهری در مقدمه داستان راستان به رهیافت هنرحکمت و انتقال معارف به جامعه توجه داشته غفلت از آن را به عنوان بیماری اجتماعی یاد می کند.
نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت های معاصر
3/21/2018 12:00:00 AM
طرح مدینه فاضله فارابی
نویسنده:
نرجس عبدیانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 7 - تابستان 1389
رهیافت های معاصر در پژوهش سیره نبوی
نویسندگان:
حسن محمدی
،
سید محمد حسینی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1376 شماره 47
جایگاه حکمت در مدینه فاضله از منظر افلاطون و فارابی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی فارابی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 پاييز 1397 شماره22
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی فارابی
ناقد:
مرتضی یوسفی راد
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
نسبت حکمت و شهروندان مدینه فاضله از دیدگاه افلاطون و فارابی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدصادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 61 - بهار 92
آیۀ فطرت و نظریۀ توحید و دین فطری؛ رهیافت تاریخی
نویسنده:
محمد غفوری نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 55
تعقیب معیارهای عدالت سیاسی در نظریه های توسعه معاصر
ناقد:
علی اکبر علیخانی و محمدحسین جمشیدی
، ارائه دهنده:
عبدالمجید مبلغی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396