خطای طبقه بندی در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
حسین اسعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
چکیده:
در این مقاله تلاش نمودهام پاسخ ملاصدرا به «شبهۀ معدوم مطلق» را با بهره بردن از مفهومی تازه در فلسفه معاصر تحلیل نمایم. مفهوم خطای طبقهبندی در اندیشۀ گیلبرت رایل، فیلسوف بزرگ تحلیل زبان، جایگاهی ویژه دارد و رایل با مفهومسازی این اصطلاح، نظریۀ کلاسیک ذهن و بدن را در فلسفۀ معاصر ویران میکند. نوشتار حاضر این ایده را پیش مینهد که مفهوم خطای طبقهبندی در اندیشۀ ملاصدرا وجود دارد و ملاصدرا در منحل نمودن متناقضنمای معدوم مطلق با تعبیر و اصطلاحی دیگر از همان مفهوم بهره برده است. جانمایۀ تحلیل ملاصدرا از متناقضنمای معدوم مطلق این است که نسبت به تمایز مفهوم معدوم مطلق وآنچه مصداق این مفهوم فرض میشود، اگاه شویم، یعنی اخبار از معدوم مطلق و عدم اخبار در یک طبقۀ منطقی قرار نمیگیرد و در این مقام ما به مفهوم خطای طبقهبندی میرسیم. پس متناقضنمای معدوم مطلق، مصداقی فنی برای خطای طبقهبندی محسوب میشود. ثمرۀ این پژوهش، بهره بردن از زبان و واژگانی تازه برای مفاهیم فلسفی در سنت فلسفۀ اسلامی است به این بیان که فیلسوف سنت ما با مفهومی که بهوسیلۀ رایل صورتبندی شده، آشنا است و از آن بهره نیز برده است. بنابراین در این سپهر مقایسهای، گفتگویی مشترک میان دو فیلسوف از دو سنت متفاوت را پیش نهادهایم.
در این مقاله تلاش نمودهام پاسخ ملاصدرا به «شبهۀ معدوم مطلق» را با بهره بردن از مفهومی تازه در فلسفه معاصر تحلیل نمایم. مفهوم خطای طبقهبندی در اندیشۀ گیلبرت رایل، فیلسوف بزرگ تحلیل زبان، جایگاهی ویژه دارد و رایل با مفهومسازی این اصطلاح، نظریۀ کلاسیک ذهن و بدن را در فلسفۀ معاصر ویران میکند. نوشتار حاضر این ایده را پیش مینهد که مفهوم خطای طبقهبندی در اندیشۀ ملاصدرا وجود دارد و ملاصدرا در منحل نمودن متناقضنمای معدوم مطلق با تعبیر و اصطلاحی دیگر از همان مفهوم بهره برده است. جانمایۀ تحلیل ملاصدرا از متناقضنمای معدوم مطلق این است که نسبت به تمایز مفهوم معدوم مطلق وآنچه مصداق این مفهوم فرض میشود، اگاه شویم، یعنی اخبار از معدوم مطلق و عدم اخبار در یک طبقۀ منطقی قرار نمیگیرد و در این مقام ما به مفهوم خطای طبقهبندی میرسیم. پس متناقضنمای معدوم مطلق، مصداقی فنی برای خطای طبقهبندی محسوب میشود. ثمرۀ این پژوهش، بهره بردن از زبان و واژگانی تازه برای مفاهیم فلسفی در سنت فلسفۀ اسلامی است به این بیان که فیلسوف سنت ما با مفهومی که بهوسیلۀ رایل صورتبندی شده، آشنا است و از آن بهره نیز برده است. بنابراین در این سپهر مقایسهای، گفتگویی مشترک میان دو فیلسوف از دو سنت متفاوت را پیش نهادهایم.
خطای طبقه بندی در اندیشه ملاصدرا
3/21/2017 12:00:00 AM
طبقه بندی ادبی قرائت کلمه «ارجلکم» در قرآن کریم
نویسندگان:
زینب فلاحت پیشه بابلی*
،
مرتضی عبدی چاری
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 دوره 4، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
طبقه بندى افعال زبانى در فلسفه تحلیلى و علم اصول
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39
منطق طبقه بندی آسیب های اجتماعی در قرآن و روایات
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی » سال 1399 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
طبقه بندی علوم از دیدگاه صدرالمتالهین و امام خمینی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387 (پياپي 39)، پاييز 1387 شماره3
تهيه طرح كلان طبقه بندي موضوعات قرآن و استشراق
نویسنده:
سيد محسن كاظمي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/09/13 تا تاریخ: 1397/11/10
تهيه طرح كلان طبقه بندي موضوعات قرآن و استشراق
نویسنده:
محمدعلي رضايي اصفهاني
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/09/13 تا تاریخ: 1397/11/10
طبقه بندی و تحلیل در روایات سیاسی، اجتماعی امام باقر(ع)
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 52)، زمستان 1389 شماره4
طبقه بندی علوم از دیدگاه صدرالمتالهین و امام خمینی(ره)
نویسنده:
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: خردنامه صدرا » سال 1388 پاييز 1388 شماره57