سهم دیوید هیوم در پیدایش روان‌شناسی‌گرایی در فلسفۀ غربی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 108
چکیده:
دیوید هیوم از جهات بسیار، پیشگام تحولاتی بزرگ در فلسفه است؛ تحولاتی که برخی‌شان تا به امروز ادامه دارد. یکی از آن‌ها، وارد‌ساختن نسخه‌ای از روان‌شناسی‌گرایی به جنبه‌های مختلف فلسفه بود. در مقاله حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی تدوین شده، ابتدا توصیفی از حضور عنصر روان‌شناسی‌گرایانه در بخش‌های مهم فلسفۀ هیوم شامل بحث علیت، جوهر، این‌همانی، نفس، منشأ اخلاق و مفاهیم کلی ارائه خواهد شد. سپس سهم و اهمیت رویکرد روان‌شناسی‌گرایانۀ او از جهات مختلف بررسی و تحلیل شده است. کوشیدیم تا نشان دهیم جریان‌های بسیار تأثیر‌گذار امروزی، نظیر طبیعی‌گرایی و مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم شناختی چگونه از رویکرد روان‌شناسی‌گرایانۀ او نشئت گرفته است.

نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: بازتاب اندیشه » سال 1385 مرداد 1385  شماره76

نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1384   (پياپي 24)، تابستان 1384  شماره4

انتقادات ریچارد سویین برن به دیوید هیوم در مسایل فلسفه دین و ارزیابی آنها از منظر اسلام

نویسنده: حسین جعفری ، استاد راهنما: محمد فتحعلی خانی ، استاد مشاور 1: محمدجواد اصغری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل انتقادی دیدگاه دیوید هیوم درباره جوهریت و این همانی ذهن

مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1396 (پياپي 58)، زمستان 1396 شماره2

بررسی استدلال های دیوید هیوم علیه عقل گرایی اخلاقی ساموئل کلارک

مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1390 بهار 1390  شماره3

عقل و کارکرد های آن از منظر دیوید هیوم و شهید مطهری

نویسنده: سیدجواد میرمهدی پور ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: محسن قمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سهم مسلمانان در نوآورى و شکوفایى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92

سهم حوزه ها در تمدن اسلامى

نویسنده: عباس رضوی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105

سهم مسلمانان در نوآورى و شکوفایى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2

سهم مسلمانان در نوآورى و شکوفایى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 8
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397