تحلیل تطبیقی مولفه های تربیت دینی و غیر دینی

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5
چکیده:
تربیت، از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل بشری است. در یک تقسیم‌بندی، تربیت، به دینی و غیردینی تقسیم می‌شود. هرکدام از این دو، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است. در این تحقیق که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و روش توصیفی و تحلیلی و مقایسه تطبیقی و تحلیل داده‌ها و گزاره‌ها سامان یافته، به تحلیل و بررسی تطبیقی برخی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های تربیت دینی و غیردینی پرداخته شده است. تربیت دینی، مبتنی بر پیوند انسان با خدا و باور جهان آخرت و تعهد در برابر خدا و مسئولیت در برابر انسان‌های دیگر و طبیعت، دارای ویژگی‌هایی از جمله: کرامت، مسئولیت‌پذیری، استفاده از قدرت در راه عدالت و تأکید ویژه بر تربیت مسئولان می‌باشد. تربیت غیردینی (غربی)، با جدایی از دین و خدا و انکار جهان ماورا، رنگی الحادی به تربیت داده و با کنار نهادن اخلاق دینی، نتایجی از جمله: محدود شدن اخلاق و تبدیل آن به اخلاق سازمانی، اضطراب، مصرف‌گرایی افراطی و تخریب طبیعت داشته است.

امامت و مولفه های دموکراسی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1386 پاييز 1386  شماره45

شاخص‌های تربیت دینی

نویسنده: علی کمساری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 260

روش‌های تربیت دینی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 231

شاخص‌‌های تربیت دینی

نویسنده: علی کمساری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 259

بررسی تطبیقی اخلاقی زیستن و مولفه های آن از دیدگاه امامیه و کاتولیک

مقاله نشریه: معرفت ادیان » سال 1395 (پياپي 29)، زمستان 1395 شماره1

بررسی تطبیقی دیدگاه های غزالی و بندورا در تربیت اخلاقی

مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره11

بررسی و تحلیل مولفه های ساختاری و زمینه ای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مقاله نشریه: مطالعات کمی در مدیریت آزاد ابهر » سال 1393 (پياپي 19)، زمستان 1393 شماره4

شاخص‌های تربیت دینی (6)

نویسنده: علی کمساری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 264

شاخص‌های تربیت دینی (3)

نویسنده: علی کمساری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 261
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397