روش شناسی قرآن پژوهان معاصر؛ مطالعه موردی محمد ارکون

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
چکیده:
محمد ارکون روشنفکر الجزایری و قرآن پژوه معاصر به‌سان دیگر روشنفکران مسلمان دغدغۀ اصلاح و استنباط مفاهیم دینی را داشته است. از جملۀ این دغدغه‌ها روش فهم مفاهیم دینی و قرآنی به شمار می‌آید. این رویکرد نخست با تجدید نظر و بازخوانی میراث کهن در این گستره آغاز می‌گردد سپس با اثرپذیری از مطالعات نوین علوم انسانی مرتبط با قرآن پژوهی به انقلاب فکری و اصلاحات ساختاری در برداشت‌های تجددگرایانه و گرایش به دستاوردهای مدرنیته و دخالت آن در فهم تفسیر و علوم قرآنی می‌انجامد. ارکون در بررسی‌های خود به خوانش های زیر در فهم قرآن تأکید داشته است. 1. خوانش ایمان گرایانه ۲. خوانش تاریخی ۳. خوانش زبان شناختی ۴. خوانش نشانه شناختی. نوشتار حاضر می‌کوشد تا با روش توصیفی-تحلیلی، روش شناسی ارکون را در مطالعات قرآنی بررسی نماید. دستاورد مهم پژوهش بر این نکته تأکید می‌ورزد که تلاش می‌کند تا میان روش های موجود در دنیای جدید در فهم روشمند قرآن و روشن الهیاتی پیوند برقرار نماید. هرچند این کوشش در فرجام به ارایۀ ساختاری منسجم در این راستا کامیاب نمی‌گردد.

روش‌شناسی تاریخی محمد ارکون

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70

روش شناسی کشف سایه‌های معنای آیات قرآن در متون تفسیری ( مطالعه موردی تفسیر مفاتیح الغیب)

نویسنده: عباس اقبالی ،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18

انسان شناسی قدمگاه (مطالعه موردی بیت النور)

مقاله نشریه: فرهنگ رضوی » سال 1394 پاييز 1394 شماره11

شناسنامه (ویژه تاریخ پژوهان معاصر حوزه)

مقاله نشریه: جستار » سال 1389 27و28 (ویژه تاریخ پژوهان معاصر حوزه)

«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13

محمد ارکون و منهجه القرآنی دراسه نقدیه

استاد راهنما: احمد واعظی ، استاد مشاور: محمد جعفر علمی ، دانشجو: احمد سعدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین - 1389 - [پایان نامه دکترا]

سرمقاله (ویژه نامه تاریخ پژوهان معاصر حوزه)

مقاله نشریه: جستار » سال 1389 27و28 (ویژه تاریخ پژوهان معاصر حوزه)

فرهنگ قرآن از نگاه قرآن پژوهان

کتاب: بوستان کتاب قم - 1387
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397