نظریۀ جسمانیت نفس در تفکر اسلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
کلیدواژه: نفس ، تجرّد ، جسم لطیف ، آب ، دوگانگی
چکیده:
دیدگاه متکلمان دربارۀ ماهیت نفس ساده و صریح است؛ نفس مادّی و غیرمجرّد است. بیشتر آنها نظریۀ «جسم لطیف» را برگزیدند و ظاهر روایات و تفسیر صحیح از آنها را مؤید این نظریه می‌‌دانند. استدلال‌های عقلی نیز از نظر برخی متکلمان مؤید این نظریه است، ولی برخی دیگر، عقل را در این‌‌باره محکوم به سکوت می‌‌دانند. با وجود این‌که نفس مادی است، ولی از جنس بدن هم نیست. مستقل از بدن است و هویّتی مخصوص به خود دارد و می‌‌تواند گونۀ متفاوتی از مادّه باشد که ویژگی‌های منحصر به فرد از خود بروز می‌‌دهد. برخی با توجه به روایات، نفس را از «آب» دانسته‌اند. این عنصر مادّی نه مجرّد است و نه می‌‌تواند مجرّد شود. در اثر ارتباط با انوار مجرّد، اموری مثل علم و قدرت و حتی حیات بر آن عارض می‌‌شوند، ولی متحد نمی‌‌شوند. بنابراین، دوگانگی نفس و بدن به تباین ذاتی میان آن دو منجر نمی‌‌شود. دوگانگی تنها در اعراض و ویژگی‌های آن دو ظاهر می‌‌شود.

نقش فلسفه در تفکر اسلامی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1363 شماره 37

برهان صدیقین در تفکر اسلامی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

عزت‌ نفس در آموزه‌های اسلامی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان

درآمدی انتقادی بر نظریه امتناع تفکر در فرهنگ دینی

مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1396 (پياپي 25)، پاييز 1396 شماره3

ارزش فلسفه سیاسى سنتى در تفکر اسلامى

نویسنده: داود فیرحی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78

بررسی نظریۀ جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاءبودن نفس

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

عزت نفس در آموزه های اسلامی

مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1400 دوره 1400، شماره 5 (بهار 1400)

نقش تفکر منطقی - فلسفی در انسجام بینش اسلامی

نویسنده: سیدمجید ظهیری ،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1386   (پياپي 68)، آذر و دي - بهمن و اسفند 1386  شماره5-6

نظریه ضرورت در فقه اسلامی

کتاب: بوستان کتاب - 1388
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397