تاملی در مفهوم خیر اخلاقی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13
چکیده:
یکی از مباحث عمده‏ای که در بحث عدالت مطرح است آن است که کدام یک از حق و خیر را باید مقدم دانست. در این باره لیبرالها برآنند که حق بر خیر مقدم است، در حالی که نظریات سنتی مربوط به عدالت، خیر را مقدم می‏دانند. معنای این سخن آن است که در تقریر نظریه اسلام درباره عدالت، خیر مفهوما مقدم دانسته می‏شود، به گونه‏ای که حقوق و وظایف مختلف بر حسب سهمی که در تحقق خیر دارند توجیه خواهند شد. تاکید بر تقدم خیر در نظریه اخلاقی بدان معناست که خیر هم در وحدت بخشیدن به مقولات اخلاقی و هم در توجیه آنها نقش دارد. زیرا کارکرد تمامی مؤلفه‏های مختلف اخلاقی آن است که وضع افراد، جوامع و جهان را بهبود بخشند. از این رو، اگر تقدم خیر بر حق را بپذیریم باید قدری درباره اصلاح و بهبودی که هدف اخلاق است، توضیح دهیم.

جلوه های خیر و شر اخلاقی در آیات قرآن

نویسنده: حسن سراج زاده* ،
مقاله نشریه: پژوهش نامه قرآن و حدیث » سال 1400 دوره 1400، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)

تأملی در مفهوم امنیت و مؤلفه‌های آن در اسلام

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 385

خیر انسان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29

مروری نظامدار بر مفهوم منش‌های اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1

خیر و شرّ

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 379

مفهوم ضرورت در نظریۀ اخلاقی آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: محمد علی مبینی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 84

مفهوم ضرورت در نظریه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: محمد علی مبینی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 84)، زمستان 1395 شماره4

نیکوکاران و بنیانگذاران خیر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 79

مقایسه مفهوم «خود» در نظریه اخلاقی ارسطو و آین رند

نویسنده: رهام شرف ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79

رقم خیر و قبول در شعر حافظ

نویسنده: رضا روحانی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 40
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397