خلافت انسان در قرآن
نویسنده:
محمد هاشم زمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
کلیدواژه:
آیه سىام سوره بقره
،
خلافت انسان در زمین
،
آدم (ع)
،
خلیفه
،
ذریه آدم(ع)
،
علم ملائکه
،
پیشینه آدم (ع)
چکیده:
تفسیر آیه خلافت انسان - آیه سىام سوره بقره - است. نویسنده، پس از توضیحاتى در مورد معناى واژه خلیفه و مشتقات آن، به تبیین و اهمیّت بحث خلافت پرداخته و دیدگاهها در خلافت انسان را در سه محور مورد بررسى قرار داده است. در بحث منظور از خلافت به چهار نظریه اشاره مىکند که عبارتند از: 1. آدم، 2. آدم و ذریه او، 3. فرزندان و ذریه آدم و 4. آدم (ع) و همه انبیاء دیگر. در مورد مراد از خلیفه به پنج دیدگاه زیر پرداخته: 1. آدم و فرزندان او، جانشین ملائکهاى باشند که پیش از او در زمین اقامت داشتند، 2. آدم (ع) و فرزندانش جانشینان جنّیانى باشند که قبل از آنها در زمین ساکن بودند، 3. انسانهاى دیگرى که پیش از آدم(ع) و فرزندانش در زمین زندگى مىکردند، 4. جانشینى انسانها از یکدیگر است و 5. جانشینى از خداوند. سپس دیدگاه پنجم را به تفصیل مورد بررسى قرار داده است. در مورد پى بردن ملائکه به خونریزى و فساد در زمین توسط این خلیفه نیز به هشت دیدگاه اشاره مىکند. در ادامه به تفسیر فرازهاى آیه - اعلان خدا به ملائکه مبنى بر قرار دادن خلیفه در زمین، سؤال و استعلام ملائکه نسبت به جعل خلیفهاى که در زمین فساد و خونریزى مىکند و اعلان خدا به ملائکه نسبت به علم و آگاهىاش از آنچه آنها نمىدانند - و نقد دیدگاهها مىپردازد و نظریه خود را با استناد به آیات قرآن به اثبات مىرساند.
تفسیر آیه خلافت انسان - آیه سىام سوره بقره - است. نویسنده، پس از توضیحاتى در مورد معناى واژه خلیفه و مشتقات آن، به تبیین و اهمیّت بحث خلافت پرداخته و دیدگاهها در خلافت انسان را در سه محور مورد بررسى قرار داده است. در بحث منظور از خلافت به چهار نظریه اشاره مىکند که عبارتند از: 1. آدم، 2. آدم و ذریه او، 3. فرزندان و ذریه آدم و 4. آدم (ع) و همه انبیاء دیگر. در مورد مراد از خلیفه به پنج دیدگاه زیر پرداخته: 1. آدم و فرزندان او، جانشین ملائکهاى باشند که پیش از او در زمین اقامت داشتند، 2. آدم (ع) و فرزندانش جانشینان جنّیانى باشند که قبل از آنها در زمین ساکن بودند، 3. انسانهاى دیگرى که پیش از آدم(ع) و فرزندانش در زمین زندگى مىکردند، 4. جانشینى انسانها از یکدیگر است و 5. جانشینى از خداوند. سپس دیدگاه پنجم را به تفصیل مورد بررسى قرار داده است. در مورد پى بردن ملائکه به خونریزى و فساد در زمین توسط این خلیفه نیز به هشت دیدگاه اشاره مىکند. در ادامه به تفسیر فرازهاى آیه - اعلان خدا به ملائکه مبنى بر قرار دادن خلیفه در زمین، سؤال و استعلام ملائکه نسبت به جعل خلیفهاى که در زمین فساد و خونریزى مىکند و اعلان خدا به ملائکه نسبت به علم و آگاهىاش از آنچه آنها نمىدانند - و نقد دیدگاهها مىپردازد و نظریه خود را با استناد به آیات قرآن به اثبات مىرساند.
خلافت انسان در قرآن
3/21/1999 12:00:00 AM
کرامت انسان و انسان کامل در قرآن
نویسنده:
مرضیه رمضانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102
انسان در تراز قرآن؛ جستاری در انسان شناسی قرآنی
نویسنده:
علی راد
،
کتاب: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - 1393
ولایت و خلافت امام علی (ع) در قرآن
نویسنده:
سیدجعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1384 دي 1384 شماره289
معناشناسی خلافت و برگزیدگی آدم(ع) در قرآن کریم
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5
بازتاب حقوق انسان در قرآن کریم
نویسنده:
محمد باغستانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45