حوزه معنایی «ولایت» در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
کلیدواژه:
معنىشناسى ولایت
،
ولایت در قرآن
،
ولایت در نهجالبلاغه
،
هدایت و ضلالت
،
اولیاءاللَّه
،
اولیاء الشیطان
،
جامعه ولایى
،
اولىالأمر
چکیده:
معنىشناسى واژه "ولایت" در قرآن و نهجالبلاغه با تأکید بر جنبههاى اجتماعى و کشف معناى اساسى آن است. نویسنده، نخست به دستهبندى انسانها در قرآن اشاره کرده و براساس تقسیم انسانها به "اولیاءاللَّه" و "اولیاء الشیطان" و رابطه "هدایت و ضلالت" با "اطاعت و تبعیّت"، دو انتخاب و دو گونه عمل را در قرآن ذکر کرده و راه شیطان را، راه ضلالت و راه پیروانِ دستورات الهى را، راه هدایت بشر شمرده و به رابطه "اطاعت" با "هدایت و ضلالت" اشاره کرده است و با بررسى آیات به این نتیجه رسیده است که همانگونه که تبعیّت با ضلالت و هدایت رابطه مستقیم دارد، "ولىّ" گرفتن نیز با هدایت و ضلالت رابطهاى مستقیم دارد؛ به گونهاى که اینها تعبیراتى هستند که یک مصداق دارند و رابطه "ولایت" ى، رابطه رهبرى و پیروى است، رابطه اطاعت و تبعیّت از یک سو و هدایت و فرماندهى و پیشوایى از سوى دیگر. افزون بر این معناى اساسى، "ولایت" معناى عاطفى دیگرى از جمله "رساندن به مقصد" هم دارد. این نکته نیز در نهجالبلاغه و سخنان مولا در دیگر منابع حدیث، به روشنى بیان شده است. در ادامه نویسنده به بحث پیرامون جامعه ولایى و آیه ولایت و نسبت "ولى بودن" و "اولى الأمرى" پرداخته و میدان معنایى ولایت را یک میدان معنایى اجتماعى - سیاسى - زعامت و پیروى حکومت و سیاست - و نه تنها میدان معنایى عاطفى - دوست داشتن صرف، بدون رعایت امور اجتماعى و سیاسى - دانسته است. در پایان نیز به جنبههاى هم معنایى ولایت اشاره کرده است.
معنىشناسى واژه "ولایت" در قرآن و نهجالبلاغه با تأکید بر جنبههاى اجتماعى و کشف معناى اساسى آن است. نویسنده، نخست به دستهبندى انسانها در قرآن اشاره کرده و براساس تقسیم انسانها به "اولیاءاللَّه" و "اولیاء الشیطان" و رابطه "هدایت و ضلالت" با "اطاعت و تبعیّت"، دو انتخاب و دو گونه عمل را در قرآن ذکر کرده و راه شیطان را، راه ضلالت و راه پیروانِ دستورات الهى را، راه هدایت بشر شمرده و به رابطه "اطاعت" با "هدایت و ضلالت" اشاره کرده است و با بررسى آیات به این نتیجه رسیده است که همانگونه که تبعیّت با ضلالت و هدایت رابطه مستقیم دارد، "ولىّ" گرفتن نیز با هدایت و ضلالت رابطهاى مستقیم دارد؛ به گونهاى که اینها تعبیراتى هستند که یک مصداق دارند و رابطه "ولایت" ى، رابطه رهبرى و پیروى است، رابطه اطاعت و تبعیّت از یک سو و هدایت و فرماندهى و پیشوایى از سوى دیگر. افزون بر این معناى اساسى، "ولایت" معناى عاطفى دیگرى از جمله "رساندن به مقصد" هم دارد. این نکته نیز در نهجالبلاغه و سخنان مولا در دیگر منابع حدیث، به روشنى بیان شده است. در ادامه نویسنده به بحث پیرامون جامعه ولایى و آیه ولایت و نسبت "ولى بودن" و "اولى الأمرى" پرداخته و میدان معنایى ولایت را یک میدان معنایى اجتماعى - سیاسى - زعامت و پیروى حکومت و سیاست - و نه تنها میدان معنایى عاطفى - دوست داشتن صرف، بدون رعایت امور اجتماعى و سیاسى - دانسته است. در پایان نیز به جنبههاى هم معنایى ولایت اشاره کرده است.
حوزه معنایی «ولایت» در قرآن و نهج البلاغه
3/20/2000 12:00:00 AM
خداشناسی در نهج البلاغه
استاد راهنما:
احمد بهشتی
، دانشجو:
حسن سراج زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1378 - [کارشناسی ارشد]
الهیات در نهج البلاغه
نویسندگان:
لطف الله صافی گلپایگانی
،
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
،
کتاب: بوستان کتاب - 1399
از نهج البلاغه اول تا نهج البلاغه دوم
نویسنده:
محمد اسفندیاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 7
حاکمیت و حکمرانی در نهج البلاغه
نویسنده:
محمد مهدی باباپور گل افشانی
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1393
سیماى امنیت در نهج البلاغه
نویسنده:
على اکبرى معلم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85