قرآن و نظریه تأثیر متقابل اعمال
نویسنده:
محمد حسین برومند
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32
کلیدواژه:
تأثیر متقابل اعمال
،
تأثیر متقابل اعمال در قرآن
،
اعمال صالح
،
اعمال طالح
،
انواع اعمال
،
اعمال فردى
،
اعمال اجتماعى
چکیده:
بررسى صحّت و سقم نظریه تأثیر متقابل فردى و اجتماعى اعمال ناشایسته و شایسته از دیدگاه قرآن است. ذهن انسان در فراز و نشیبهاى زندگى با این سؤال مهم روبرو است که آیا اعمال خوب و بد انسان در زندگى آینده او نقش به سزا دارد یا خیر؟ نویسنده براى پاسخ به این سؤال به سراغ قرآن رفته و پس از آمارگیرى و تقسیمبندى آیات اعمال در قرآن به اعمال صالح - 78 مورد - و اعمال طالح - 122 مورد - ، به بررسى آیات پیامد اعمال در چهار دسته صالح، طالح، فردى و اجتماعى پرداخته است. در تأثیر متقابل فردى اعمال ناشایسته به »تکبّر = روگردانى از آیات و محرومیّت از تشخیص صحیح«، »حیله شرعى = بوزینه صفتى«، »خدعه زدن = نیرنگ خوردن و زیان شخصى«، »مکر = مواجهه با مکر برتر« و »شرک = افترا و رُعب« و در تأثیر متقابل اجتماعى کارهاى ناشایسته به »ایمان ناقص = دچار شدن به ذلّت و زبونى« و در تأثیر متقابل فردى کارهاى شایسته به »صدقه = دفعبلا« و در تأثیر متقابل اجتماعى کارهاى شایسته به »جهاد = محو فتنه« اشاره کرده است. در پایان نیز نتیجه حاصل از این تحقیق را به عنوان یک قانون قرآنى مطرح مىسازد که براساس آن، آشنایى انسان نسبت به روابط ثابت بین اعمال و پیامد آنها سبب بسط فعالیّتهاى بعدى او مىشود و او را آماده مىسازد تا با پیشبینى پیامد اعمال خود و دیگران و با گوشزد کردن نتایج خوب یا بد عمل، آنها را به سوى فعالیت درست راهنمایى کند و در تصحیح انگیزهها سهمى بزرگ را ایفا کند.
بررسى صحّت و سقم نظریه تأثیر متقابل فردى و اجتماعى اعمال ناشایسته و شایسته از دیدگاه قرآن است. ذهن انسان در فراز و نشیبهاى زندگى با این سؤال مهم روبرو است که آیا اعمال خوب و بد انسان در زندگى آینده او نقش به سزا دارد یا خیر؟ نویسنده براى پاسخ به این سؤال به سراغ قرآن رفته و پس از آمارگیرى و تقسیمبندى آیات اعمال در قرآن به اعمال صالح - 78 مورد - و اعمال طالح - 122 مورد - ، به بررسى آیات پیامد اعمال در چهار دسته صالح، طالح، فردى و اجتماعى پرداخته است. در تأثیر متقابل فردى اعمال ناشایسته به »تکبّر = روگردانى از آیات و محرومیّت از تشخیص صحیح«، »حیله شرعى = بوزینه صفتى«، »خدعه زدن = نیرنگ خوردن و زیان شخصى«، »مکر = مواجهه با مکر برتر« و »شرک = افترا و رُعب« و در تأثیر متقابل اجتماعى کارهاى ناشایسته به »ایمان ناقص = دچار شدن به ذلّت و زبونى« و در تأثیر متقابل فردى کارهاى شایسته به »صدقه = دفعبلا« و در تأثیر متقابل اجتماعى کارهاى شایسته به »جهاد = محو فتنه« اشاره کرده است. در پایان نیز نتیجه حاصل از این تحقیق را به عنوان یک قانون قرآنى مطرح مىسازد که براساس آن، آشنایى انسان نسبت به روابط ثابت بین اعمال و پیامد آنها سبب بسط فعالیّتهاى بعدى او مىشود و او را آماده مىسازد تا با پیشبینى پیامد اعمال خود و دیگران و با گوشزد کردن نتایج خوب یا بد عمل، آنها را به سوى فعالیت درست راهنمایى کند و در تصحیح انگیزهها سهمى بزرگ را ایفا کند.
قرآن و نظریه تأثیر متقابل اعمال
3/21/2002 12:00:00 AM
تاثیر متقابل ملکات نفسانی و معرفت از منظر نصیرالدین طوسی
نویسندگان:
نرگس رودگر*
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 (پياپي 78)، تابستان 1394 شماره2
تأثیر متقابل ملکات نفسانی و معرفت از منظر نصیرالدین طوسی
نویسندگان:
نرگس رودگر
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 78
تحلیل معناشناختی حسنات و اعمال صالح در قرآن کریم بر اساس نظریۀ ایزوتسو
نویسنده:
طاهره محسنی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
تأثیر اعمال و ملکات بر حقیقت انسان از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ابعاد پنهان قیامت و محاسبه اعمال در قرآن
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
تأثیر متقابل فقه سیاسی شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه اول
نویسنده:
کمال اکبری
، استاد راهنما:
محمدجواد ارسطا
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
علیرضا امینی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]