راهکارهای همزیستی مسالمتآمیز میان مسلمانان
نویسنده:
حسن شیرزاد کمانگر
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
چکیده:
انسان موجودی اجتماعی است و تأمین نیازهای مادی و معنوی او با چگونگی روابط با یکدیگر ارتباط دارد. اسلام که دینی جامع، مناسب با فطرت بشری و برای زندگی است، به طور مبنایی ـ نه استراتژیکی ـ خواهان همزیستی مسالمتآمیز مسلمانان در روابط با یکدیگر است؛ چنانچه گفتهاند: «همزیستی مسالمتآمیز ... در یک موقعیت استراتژیکی بین روابط خصمانه و رقابتآمیز، اتخاذ میشود».[1] قرآن که کتاب زندگی است، انسانها را از یک پدرومادر و بدون برتری نژادی میداند[2] و مؤمنان را برادر یکدیگر دانسته است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیکمْ».[3] همچنین خواهان یادآوردی نعمت الهی، یعنی پیدایش الفت و برادری میان آنان پس از دشمنی شده است: «وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً....».[4] نیز مؤمنان در روایاتی، برادر یکدیگر، از یک پدرومادر و مانند جسد واحده دانسته شده است که اگر آسیبى به یکى از ایشان برسد، به تمام اعضا سرایت کرده و همه براى او بیدار و ناراحتاند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ، إِذَا اشْتَکَى شَیْءٌ مِنْهُ وُجِدَ [أَلَمُ] ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ...» و «الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ،... سَهِرَ الآخَرُونَ».[5] [1]. کلود دلماس، همزیستی مسالمتآمیز، ص 14با اقتباس. [2]. «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا...» (حجرات: 13). [3]. حجرات: 10. [4]. آل عمران: 103. [5]. حسین بن سعید کوفى اهوازى، المؤمن، ص 38.
انسان موجودی اجتماعی است و تأمین نیازهای مادی و معنوی او با چگونگی روابط با یکدیگر ارتباط دارد. اسلام که دینی جامع، مناسب با فطرت بشری و برای زندگی است، به طور مبنایی ـ نه استراتژیکی ـ خواهان همزیستی مسالمتآمیز مسلمانان در روابط با یکدیگر است؛ چنانچه گفتهاند: «همزیستی مسالمتآمیز ... در یک موقعیت استراتژیکی بین روابط خصمانه و رقابتآمیز، اتخاذ میشود».[1] قرآن که کتاب زندگی است، انسانها را از یک پدرومادر و بدون برتری نژادی میداند[2] و مؤمنان را برادر یکدیگر دانسته است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیکمْ».[3] همچنین خواهان یادآوردی نعمت الهی، یعنی پیدایش الفت و برادری میان آنان پس از دشمنی شده است: «وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً....».[4] نیز مؤمنان در روایاتی، برادر یکدیگر، از یک پدرومادر و مانند جسد واحده دانسته شده است که اگر آسیبى به یکى از ایشان برسد، به تمام اعضا سرایت کرده و همه براى او بیدار و ناراحتاند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ، إِذَا اشْتَکَى شَیْءٌ مِنْهُ وُجِدَ [أَلَمُ] ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ...» و «الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ،... سَهِرَ الآخَرُونَ».[5] [1]. کلود دلماس، همزیستی مسالمتآمیز، ص 14با اقتباس. [2]. «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا...» (حجرات: 13). [3]. حجرات: 10. [4]. آل عمران: 103. [5]. حسین بن سعید کوفى اهوازى، المؤمن، ص 38.
راهکارهای همزیستی مسالمتآمیز میان مسلمانان
1/1/1402 12:00:00 AM
برخی اصطلاحات تألیف ادبی در میان مسلمانان
نویسندگان:
سید حسن اسلامی
،
احمد جاسم نجدی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 32
راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان
نویسنده:
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 2
بررسی کیفی عوامل دروغ میان زوجین و راهکارهای برونرفت
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
بررسی کیفی عوامل دروغ میان زوجین و راهکارهای برون رفت
نویسنده:
اصغر هادی*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1399 دوره 1، شماره 4 (پاییز و زمستان 1399)
الگوی ارتباطات میان فرهنگی مسلمانان با مسیحیان در قرآن کریم
نویسندگان:
حبیب رضا ارزانی
،
حامد اهتمام *
،
مقاله نشریه: الهیات تطبیقی » سال 1394 پاييز و زمستان 1394 شماره14
تحول نامگذاری در میان مسلمانان تا نیمه قرن سوم هجری
نویسنده:
احمد هاتف المفرجی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 2- تابستان 1402 - مسلسل 94
مروری بـر فاصلـه میـان نسلها، علل و راهکارهای مقابله با آن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
راهکارهای استحکام خانواده
نویسنده:
علی اکبر بابازاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان