استدلال به روایات تعیین سن یائسگى در بوته نقد1

مقاله نشریه: فقه » سال 1390 شماره 69
چکیده:

 آغاز دوره یائسگى، نقطه عطفى در زندگى زنان به شمار مى‏رود. احکام شرعى متمایز در دو دوره سنى قاعدگى و یائسگى، زنان مسلمان را با این پرسش روبه‏رو ساخته که آغاز یائسگى در چه سنى است؟ آیا به رغم وضع طبیعى نایکسان زنان، مى‏توان سن شرعى ثابت و خاصى را ملاک ورود به دوره یائسگى قرار داد؟ و آیا در این‏باره فرقى میان زنان هست؟
فقهاى ما از گذشته تا حال، نگاه یکسانى به این مسئله نداشته و بیش از ده نظر داده‏اند. بین فقهاى اهل‏سنت هم اختلاف زیادى به چشم مى‏خورد و در مجموع حدود بیست و پنج نظر در میان فقهاى اسلامى وجود دارد. منشأ مهم اختلاف، وجود روایات انگشت‏شمار اما مختلفى است که مورد توجه و استناد فقهاى ما قرار گرفته است. فقهاى سنى به روایات استدلال نکرده‏اند - تنها برخى به گفته عایشه استناد کرده‏اند -; بلکه بیشتر به واقعیات بیرونى توجه داشته‏اند.
از سوى دیگر، بررسى سن یائسگى ابعاد گوناگونى را دربر مى‏گیرد، که موضوع‏شناسى و بررسى مطالعات انجام شده درباره میانگین سن یائسگى، یکى از آنهاست، و ارزیابى نسبت میان سن طبیعى و سن تعبدى که در سخن فقها آمده است، محور دیگر بحث را تشکیل مى‏دهد. بدون تردید محور اصلى مباحث، روایاتى است که مورد استناد قرار گرفته یا باید مورد توجه قرار گیرد. این روایات را از دو منظر بررسى مى‏کنیم: یکى ارزیابى یک‏یک آنها از نظر حجیت سندى و دلالت محتوایى، و دیگرى نگاه کلى به این روایات و بیان نسبت آنها با برخى روایات دیگر که در تعیین سن یائسگى باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله با صرف نظر از برخى مباحث تفصیلى، به هردو منظر پرداخته شده است. متن تفصیلى پژوهش که مراحل پایانى آماده سازى براى نشر را سپرى مى‏کند، در راستاى مدعاى نویسنده، که یائسگى سن تعبدى خاصى ندارد، مباحث دیگرى مانند شناخت موضوعى یائسگى، گزارش میانگین سنى، و نسبت میان سن طبیعى و عرفى با سن تعبدى، نیز مطرح شده است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

استدلال به روایات تعیین سن یائسکی در بوته نقد

مقاله نشریه: فقه » سال 1390 پاييز 1390  شماره69

پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392

پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

تغذیه سالم در دوران یائسگی

نویسنده: شراره انصار ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 251

تغذیه‌ی سالم در دوران یائسگی

نویسنده: شراره انصار ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 271

تعیین دیه در جنایات منجر به قطع نخاع

نویسنده: علیرضا فجری ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 97

تعیین دیه در جنایات منجر به قطع نخاع

نویسنده: علیرضا فجری* ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 بهار 1398 شماره 97

قرآن درمانی در بوته نقد

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61

استدلال منطقی در قرآن

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397