شخصیت شناسیِ مخاطب در فرایند ارتباطی رسول اکرم(ص)

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 2 (پیاپی 30)
چکیده:
دستیابی به الگویی مطلوب از سیره ارتباطی رسول اکرم| در گروِ تحلیل و فهم منطقیِ اجزاء، عناصر، متغیرهای مؤثر و فرایند طی‌شده است؛ چرا که فرایند ارتباط به هر شکلی که برقرار شود، حداقل سه عنصر را در بر می‌گیرد: فرستنده، پیام و گیرنده (مخاطب). هر سه عنصر ویژگی‌هایی دارد که اگر مورد توجه نباشد، به‌عنوان موانع ارتباط، از ارائه موفق پیام و تأثیرگذاری آن می‌کاهد. در این میان شناختِ ویژگی‌های مخاطب از اهمیت بسزایی برخوردار است که در حوزه‌ها و قلمروهای گوناگونی انجام می‌پذیرد. نوشتار حاضر می‌کوشد با روش اسنادی و رویکرد تحلیل کیفی، با استناد به داده‌‌های تاریخی و اقتباس از عناصر ارتباطی، به شناسایی عوامل و ویژگی‌هایی بپردازد که با تأثیر در شخصیت مخاطب، نوع مواجهه وی با پیام نبوی را در فرایند ارتباطی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تأثیرپذیری از ساختار قومی-قبیله‌ای، تأثیرپذیری از بت ذهنی قبیله، از فقر اقتصادی، از اقتدار و غلبه، از شیوخ و رؤسای قبایل، و تأثیرپذیری از پیمان‌ها و پیوندهای قبیله‌ای در فرایند ارتباطی، از جمله ویژگی‌های شخصیتی مخاطبانِ عصر نبوی است. اولویتِ ساختار شناختی، مقتضیات و چالش‌های آن نیز از جمله مؤلفه‌ها و ویژگی‌های شخصیتیِ عامِ مخاطبان بوده که همواره مورد اهتمام رسول اکرم| در فرایند ارتباطی قرار گرفته است.

بررسی حقوق مخاطب از منظر رسول اکرم(ص)

نویسنده: مریم عالی زاده ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395

بررسی تطبیقی شخصیت رسول اکرم(ص) از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)

نویسنده: محمد مهدی نیکی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 30 - تابستان 1396

رسول اکرم (ص) از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 60

رسول اکرم (ص) از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 59

زندگی اجتماعی رسول اکرم(ص) سرور کائنات

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1371 شماره 129

زیارت از بعید (حضرت رسول اکرم (ص))

کتاب: آستان قدس رضوی - 1394

نگاهى به جلوه هاى رفتارى رسول اکرم ص

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 176

نگاهی به شخصیت معنوی و روحی پیامبر اکرم «ص»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 47
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397