ارزیابی دیدگاه محمد مجتهد شبستری در انکار واقع‌نمایی گزاره‌های معاد در قرآن کریم

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 111
چکیده:
واقع‌نمایی به معنای نشان‌دادن وجود عینی اشیا در خارج از ادراک ماست. این نظریه در خصوص گزاره‌های دینی و قرآنی، از مسائل چالش‌برانگیز در دهه‌های اخیر بوده است؛ درحالی‌که واقع‌نمایی گزاره‌های معاد به جهت عدم تحقق بالفعل، مورد تردید و انکار برخی متفکران قرار گرفته است. فیلسوفان مسلمان قضایای مربوط به معاد را در عین واقع‌نمایی، از سنخ حقایق صادق می‌دانند؛ البته توانایی تحقق تجربی ندارد؛ بلکه به تناسب قضایای فلسفی، قابل تحلیل عقلی و ارجاع به علم حضوری است. اما تجربه‌گرایان در اثبات‌پذیری و واقع‌نمایی گزاره‌های دینی مناقشه کرده‌اند و مجتهد شبستری با وجود اعتقاد به خدا، منکر واقع‌نمایی گزاره‌های مربوط به معاد در قرآن است؛ بنابراین پرسش اصلی این است که دیدگاه مجتهد شبستری در انکار واقع‌نمایی چیست و چگونه تحلیل می‌شود؟ این پژوهش ضمن نقد دیدگاه مجتهد شبستری با روش توصیفی‌-‌تحلیلی به بررسی و اثبات واقع‌نمایی گزاره‌های معاد در قرآن می‌پردازد. نتایج حاکی از این پژوهش این است که گزاره‌های معاد در قرآن با توجه به اینکه از نوع گزاره‌های تجربی نیست و از متکلم حکیم صادر شده است، باید با معیار متناسب خود سنجیده شود؛ همچنین گزاره‌های موجود در قرآن با صراحت، واقع‌نمایی آیات مربوط به معاد را به اثبات می‌رساند.

مروری انتقادی بر قرآن شناسی مجتهد شبستری

مقاله نشریه: حوزه » سال 1396 شماره 1

مروری انتقادی بر قرآن شناسی مجتهد شبستری

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1396 (پياپي 176)، زمستان 1396 شماره1

مروری انتقادی بر قرآن شناسی مجتهد شبستری

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: کتاب نقد » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره 74 - 75

دیدار با صاحب نظران 3 : استاد محمد مجتهد شبسترى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1370 شماره 48

تحلیل و نقد حقوق بشر در اندیشه مجتهد شبستری

مقاله نشریه: مطالعات حقوق بشر اسلامی » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره10

معاد در قرآن

نویسنده: ابراهیم امینی ،
کتاب: - 1385

دلایل وجود معاد از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

معاد باوری از دیدگاه قرآن و کتاب مقدس

مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397