تقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
چکیده:
تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستی‌شناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابن‌عربی است. دیدگاه ابن­عربی دربارة هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء. بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات می‌باشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشة تقابل پدیده‌های هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبة واحدیت و تحت تأثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبة واحدیت مادة‌المواد همة تقابل‌های مراتب هستی، خصوصاً عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همة پدیده‌ها و حوادث عالم ماده به صحنة هستی ظاهر می‌شوند. اسماء و صفات متقابله دائماً در ظهور و تجلی‌اند و حوادث خیر و شر و پدیده‌های متضاد و متقابلِ عالم ماده را محقق می‌سازند.

رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه ابن میثم بحرانی

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1393 بهار 1393  شماره4

انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی

نویسنده: نرگس موحدی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معانی احصای اسماء الهی در احادیث نبوی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

مادر، تجلّی گاه صفات الهی

نویسنده: فضه خاتمی نیا ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 138 رمضان ویژه‌نامه خانواده

مؤلفات ابن عربی

نویسنده: محسن بیدارفر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

منشأ کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23

«امر‌بین‌الامرین» در اندیشه ابن عربی

نویسنده: حسن امینی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397