تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
چکیده:
مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشه‌های تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحب‌نظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های آرای تربیتی آن‌ها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسه‌ای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادی‌اش ظهور نمی‌یابند، بلکه جامعه است که آن‌ها را از قوه به فعل در می‌آورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیض‌های بین افراد را نادیده می‌گیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر می‌آید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود می‌پردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن می‌گوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی می‌پردازد. یافته‌های پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد.

تحلیلی براصول اخلاقی در فرایند پژوهش‌های علوم تربیتی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40

معیار تمایز مفاهیم اخلاقی از غیر اخلاقی

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14

مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم

نویسنده: سید عباس صالحی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69

مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم

نویسنده: سید عباس صالحی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 بهار 1391  شماره69

سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2

تعریف مفاهیم اخلاقی و ساختارهای قرآنی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70

منشأ الزام‌های اخلاقی از نظر کریستین کرسگارد

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85

تقوا؛سرآمد اخلاق، درآمدی بر شناخت مفاهیم اخلاقی از دیدگاه قرآن و سنت

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 15

آسیب شناسی مفاهیم اخلاقی از نگاه شهید مطهری

نویسنده: کاظم سرابی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: سید زین العابدین صفوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ماهیت تشکیکی گزاره ها و مفاهیم اخلاقی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده اخلاق و معنویت » کرسی نقد - 1396
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397