هماهنگی قوا و ایده‌ها در امر زیبا و والا: مبنای ابعاد تربیتی نقد سوم کانت

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 111
چکیده:
هدف مقاله این است که با روش توصیفی‌-‌تحلیلی با مبنا قراردادن هماهنگی و پرورش قوا و بحث ایده در امر زیبا و والا، ابعاد تربیتی نقد سوم کانت بررسی شود. طیف معانی و ابعاد تربیتی - بیلدونگی مرتبط با امر زیبا و والا، مانند پرورش قوا و روح، پرورش روح در معیت زیبای طبیعی و هنری، تکیه به غایت عقلانی و هماهنگی فاهمه‌-‌تخیل در امر زیبا، شکل‌گیری تصوری از کل در امر والای ریاضی و هماهنگی عقل‌-‌تخیل، تسلای خاطر و همدلی در چنین تجربه‌ای، پرورش قوا بر مبنای هماهنگی در شدیدترین ناهماهنگی آنها در امر والای پویا، پرورش قوا در راستای پرورش استعدادهای طبیعی و اخلاقی ویژۀ نوع انسان در ارتباط غیرمستقیم و مستقیم با ایده‌ها، تربیت مقدماتی اخلاقی در راستای ایدئال اخلاقی در ارتباط با غایت انسان و آمادگی برای جامعه‌پذیری بر مبنای لذتی که می‌توان در زیبا و در هماهنگیِ بازیافتۀ والا با دیگران برد، انضباط ذوق، حس مشترک به مثابۀ زمینۀ مقایسۀ احکام با یکدیگر و تصحیح خطاهای حکم زیبا و والا، نیز ارتقا و کمال قوای دخیل در امر زیبا و والا در مواجهه‌های مختلف، پیامدهای تربیتی امر زیبا و والا را در مسیر استعدادها و قوای نوع انسان پی می‌گیرد و وجه انسان‌شناختی نقد سوم را نشان می‌دهد.

هماهنگى طبیعت و شریعت مبناى حق و عدالت

مقاله نشریه: فقه » سال 1388 شماره 62

درآمدی بر ابعاد اعجازی و زیبا شناختی نظماهنگ قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45

تبیین و نقد فلسفه اخلاق کانت

کتاب: بوستان کتاب - 1380

تبیین، بررسی و نقد اندیشۀ دینی کانت

نویسنده: حسن مهرنیا ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71

بررسی زیبا شناسانه خطبه جهاد در پرتو نقد فرمالیستی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12

نقد و ارزیابی ابعاد فرهنگی برنامه ششم توسعه

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1394

بررسی و نقد نظریه حکیم سبزواری در تبیین «امر بین امرین»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 85)، بهار 1396 شماره1

نومن و فنومن در فلسفة کانت

نویسنده: منصور نصیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397