هماهنگی قوا و ایدهها در امر زیبا و والا: مبنای ابعاد تربیتی نقد سوم کانت
نویسنده:
فریده آفرین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 111
چکیده:
هدف مقاله این است که با روش توصیفی-تحلیلی با مبنا قراردادن هماهنگی و پرورش قوا و بحث ایده در امر زیبا و والا، ابعاد تربیتی نقد سوم کانت بررسی شود. طیف معانی و ابعاد تربیتی - بیلدونگی مرتبط با امر زیبا و والا، مانند پرورش قوا و روح، پرورش روح در معیت زیبای طبیعی و هنری، تکیه به غایت عقلانی و هماهنگی فاهمه-تخیل در امر زیبا، شکلگیری تصوری از کل در امر والای ریاضی و هماهنگی عقل-تخیل، تسلای خاطر و همدلی در چنین تجربهای، پرورش قوا بر مبنای هماهنگی در شدیدترین ناهماهنگی آنها در امر والای پویا، پرورش قوا در راستای پرورش استعدادهای طبیعی و اخلاقی ویژۀ نوع انسان در ارتباط غیرمستقیم و مستقیم با ایدهها، تربیت مقدماتی اخلاقی در راستای ایدئال اخلاقی در ارتباط با غایت انسان و آمادگی برای جامعهپذیری بر مبنای لذتی که میتوان در زیبا و در هماهنگیِ بازیافتۀ والا با دیگران برد، انضباط ذوق، حس مشترک به مثابۀ زمینۀ مقایسۀ احکام با یکدیگر و تصحیح خطاهای حکم زیبا و والا، نیز ارتقا و کمال قوای دخیل در امر زیبا و والا در مواجهههای مختلف، پیامدهای تربیتی امر زیبا و والا را در مسیر استعدادها و قوای نوع انسان پی میگیرد و وجه انسانشناختی نقد سوم را نشان میدهد.
هدف مقاله این است که با روش توصیفی-تحلیلی با مبنا قراردادن هماهنگی و پرورش قوا و بحث ایده در امر زیبا و والا، ابعاد تربیتی نقد سوم کانت بررسی شود. طیف معانی و ابعاد تربیتی - بیلدونگی مرتبط با امر زیبا و والا، مانند پرورش قوا و روح، پرورش روح در معیت زیبای طبیعی و هنری، تکیه به غایت عقلانی و هماهنگی فاهمه-تخیل در امر زیبا، شکلگیری تصوری از کل در امر والای ریاضی و هماهنگی عقل-تخیل، تسلای خاطر و همدلی در چنین تجربهای، پرورش قوا بر مبنای هماهنگی در شدیدترین ناهماهنگی آنها در امر والای پویا، پرورش قوا در راستای پرورش استعدادهای طبیعی و اخلاقی ویژۀ نوع انسان در ارتباط غیرمستقیم و مستقیم با ایدهها، تربیت مقدماتی اخلاقی در راستای ایدئال اخلاقی در ارتباط با غایت انسان و آمادگی برای جامعهپذیری بر مبنای لذتی که میتوان در زیبا و در هماهنگیِ بازیافتۀ والا با دیگران برد، انضباط ذوق، حس مشترک به مثابۀ زمینۀ مقایسۀ احکام با یکدیگر و تصحیح خطاهای حکم زیبا و والا، نیز ارتقا و کمال قوای دخیل در امر زیبا و والا در مواجهههای مختلف، پیامدهای تربیتی امر زیبا و والا را در مسیر استعدادها و قوای نوع انسان پی میگیرد و وجه انسانشناختی نقد سوم را نشان میدهد.
هماهنگی قوا و ایدهها در امر زیبا و والا: مبنای ابعاد تربیتی نقد سوم کانت
1/1/1402 12:00:00 AM
هماهنگى طبیعت و شریعت مبناى حق و عدالت
نویسنده:
سید امرالله حسینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1388 شماره 62
درآمدی بر ابعاد اعجازی و زیبا شناختی نظماهنگ قرآن
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45
تبیین، بررسی و نقد اندیشۀ دینی کانت
نویسنده:
حسن مهرنیا
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
یادمرگ (پژوهشی پیرامون ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج البلاغه)
نویسنده:
محمد جواد فدایی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1393
بررسی زیبا شناسانه خطبه جهاد در پرتو نقد فرمالیستی
نویسندگان:
فهیمه قدیمی
،
حسن مجیدی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
نقد و ارزیابی ابعاد فرهنگی برنامه ششم توسعه
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
بررسی و نقد نظریه حکیم سبزواری در تبیین «أمر بین أمرین»
نویسندگان:
اصغر رمضانی
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
بررسی و نقد نظریه حکیم سبزواری در تبیین «امر بین امرین»
نویسندگان:
اصغر رمضانی
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 85)، بهار 1396 شماره1