طبیعت‌گرایی و خودشکنی‌هایش

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 110
چکیده:
خودشکن‌بودن طبیعت‌گرایی انگاره‌ای تاریخی است. دو نوع از جدیدترین تقریرها از آن، متعلق به استدلال تعقلی و تکاملی است. این دو استدلال به‌ترتیب در پی مقابله با این دو انگارۀ اصلی طبیعت‌گرایی‌اند: بین حالت‌های ذهن ارتباط صرف علّی و معلولی حاکم است و قابلیت اطمینان‌بخشی قوای شناختی پایین است. استدلال تکاملی و تعقلی با تبیین خودشکن‌بودن طبیعت‌گرایی، به ‌درستی نقاط ضعف طبیعت‌گرایی را نشانه رفته‌اند: 1. توجیه ساده‌انگارانۀ پدیده‌های ذهنی در بافتی ماده‌گرایانه، بهترین و تنها توجیه عقلی ممکن نیست؛ 2. طبیعت‌گرایی بنا بر نظریۀ انتخاب طبیعی، اولویت را نه باورهای درست، بلکه بقا و تولید مثل می‌داند؛ 3. ادعای محصول تصادفی‌بودن قوای شناختی، هرگونه اعتماد نسبت به اطمینان‌بخشی این قوا را از بین می‌برد؛ 4. طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌جای آنکه از طریق قدرت تبیینی‌اش در پی اقناع علمی باشد، تبدیل به یک پیش‌فرض علمی شده است. علی‌رغم داشتن نقاط قوت در ردّ طبیعت‌گرایی، این دو استدلال از محدودیت‌هایی هم برخوردارند. معتقدیم این نقاط ضعف، خاصِ استدلال تعقلی و تکاملی است و طبیعت‌گرایی را از خودشکن‌بودن رها نمی‌کند. این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی دو هدف را دنبال می‌کند: نخست مطالعۀ تطبیقی استدلال تعقلی و تکاملی در بسط انگارۀ خودشکنی طبیعت‌گرایی و دوم بیان نقاط قوت و ضعف این دو استدلال با نگاهی تکمیلی و انتقادی در مواجهه با این انگاره.

سبز و سفید و سرخ و سربلندی

مقاله نشریه: پوپک » سال 1397 فروردین

اسماعیلیه و علوم قرآنی (2) تفسیر و تأویل و مثل و ممثول

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32

شهرستانی و ملل و نحل

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34

شب و شمع و طوفان

نویسنده: کمال السید ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1388 شماره 216

غازها و گازها و سازها!

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 فروردین 96

زن و خردورزان و خردورزى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 29

خورشید و ابر و باد

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1398 خرداد (171)

زرد و دراز و خال‌خالی

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1397 آبان (164)

اسلام و تعلیم و تربیت

کتاب: بوستان کتاب - 1392
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397