کنکاشی در گفتمان و پردازش اسلام و مسیحیت درباره نظریه «فدا»
نویسندگان:
حسین فرجی آهق
،
محمدعلی دولت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 105
چکیده:
این مقاله با روش توصیفی و تحلیل یافتههای حاصل از مطالعات کتابخانهای، به بررسی تطبیقی مبانی گفتمانی نظریۀ «فدا» بهعنوان محوریترین آموزۀ الهیات مسیحیت با گفتمان منطقی اسلام پرداخته و به این پرسش پاسخ میدهد که دیدگاه قرآن کریم دربارۀ آن چیست؟ در عهد جدید، خطای آدم گناهی تلقی شده که از راه جسم به نسلش منتقل شده و برای نجات انسانها از گناه ناخواستهشان، راهی جز ایمان به عیسی(ع) بهعنوان فدیۀ خدا وجود ندارد. اعتقاد به تثلیث و شأن فرزندی عیسی برای خدا، انتقال گناه آدم به نسلش و انسداد باب نجات از آن، عدم تأثیر شریعت در نجات، به صلیب کشیده شدن عیسی(ع) بهعنوان خدای متجسد، مبانی پشتیبان این نظریه محسوب میشود. اما منابع اسلامی، گناه آدم را ترک اولی میداند، گناه را تسریپذیر نمیداند تا بنیآدم ناخواسته گنهکار تلقی شوند، تثلیث را نمیپذیرد و اعتقاد به فرزند برای خدا را کُفر میداند، عیسی(ع) را بنده و فرستادۀ خدا معرفی میکند که تمام صفات بشری را داشت و در نهایت، کشته نشد و به آسمان برده شد و شریعت را برای همگان، حتی شخص پیامبر، لازمالاجرا میداند.
این مقاله با روش توصیفی و تحلیل یافتههای حاصل از مطالعات کتابخانهای، به بررسی تطبیقی مبانی گفتمانی نظریۀ «فدا» بهعنوان محوریترین آموزۀ الهیات مسیحیت با گفتمان منطقی اسلام پرداخته و به این پرسش پاسخ میدهد که دیدگاه قرآن کریم دربارۀ آن چیست؟ در عهد جدید، خطای آدم گناهی تلقی شده که از راه جسم به نسلش منتقل شده و برای نجات انسانها از گناه ناخواستهشان، راهی جز ایمان به عیسی(ع) بهعنوان فدیۀ خدا وجود ندارد. اعتقاد به تثلیث و شأن فرزندی عیسی برای خدا، انتقال گناه آدم به نسلش و انسداد باب نجات از آن، عدم تأثیر شریعت در نجات، به صلیب کشیده شدن عیسی(ع) بهعنوان خدای متجسد، مبانی پشتیبان این نظریه محسوب میشود. اما منابع اسلامی، گناه آدم را ترک اولی میداند، گناه را تسریپذیر نمیداند تا بنیآدم ناخواسته گنهکار تلقی شوند، تثلیث را نمیپذیرد و اعتقاد به فرزند برای خدا را کُفر میداند، عیسی(ع) را بنده و فرستادۀ خدا معرفی میکند که تمام صفات بشری را داشت و در نهایت، کشته نشد و به آسمان برده شد و شریعت را برای همگان، حتی شخص پیامبر، لازمالاجرا میداند.
کنکاشی در گفتمان و پردازش اسلام و مسیحیت درباره نظریه «فدا»
1/1/1401 12:00:00 AM
نظریه گفتمان
نویسنده:
دیوید هوارث
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره دوم - پاییز 77
نظریه گفتمان و مطالعات اسلامى
نویسنده:
محمدرضا تاجیک
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
گفتمان اسلام هراسی در غرب
ارائه دهنده:
آرتور بیولر
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
مقایسه بین مفهوم شهادت در مسیحیّت و اسلام
نویسنده:
ابوالفضل عزتی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 52
دلالتهای نظریه جهان های اجتماعی در بازسازی تحلیل گفتمان لاکلا و موفه (تمهید نظریه گفتمان بومی)
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 81
مبانی خداشناسی قرب به خدا در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
اسماعیل علیخانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
کلمه الهى: واسطه پیدایش موجودات در مسیحیت و اسلام
نویسنده:
شهرام پازوکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85