هویت شخصی؛ نگاهی به چند رویکرد رایج

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 58
چکیده:
سئوال از هویت شخصی، چیستی آن و شرایط تداوم و استمرار چنین هویتی از جمله پرسش‌های قدیمی در متافیزیک، فلسفۀ نفس و فلسفۀ ذهن‌اند. مسئله آن است که اولاً، چه چیز هویت شخصی مرا می‌سازد و مرا از دیگران متمایز می‌کند و ثانیاً تداوم و استمرار «من» در طول زمان وابسته به چیست. هرگونه پاسخی به چنین پرسش‌هایی، نتایج و اثراتی در دیگر حوزه‌های فلسفه، مانند فلسفۀ حقوق و فلسفۀ دین خواهد داشت؛ چرا که مسائلی همچون: مجازات (در فلسفۀ حقوق) و رستاخیز (در فلسفۀ دین) به مفروض گرفتن گزارشی از تداوم هویت شخصی وابسته‌‌اند. در این نوشته، ابتدا ربط هویت شخصی و بدن را بررسی خواهیم کرد و در ادامه به ربط و ارتباط استمرار مغز یا هر بخش فیزیکی دیگری از بدن با تداوم هویت شخصی خواهیم پرداخت و پس از آن به استمرار حافظه و سایر ویژگی‌های روانی در مقام تعریف‌کنندۀ هویت شخصی پرداخته و نشان خواهیم داد که چگونه مبتنی‌کردن هویت شخصی بر امور روان‌‌شناختی می‌تواند به بروز برخی مشکلات بیانجامد.

هویت چند ضلعی جایگزین هویت واحد فقهی

نویسنده: سیدعباس صالحی ،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1385 زمستان 1385  شماره7

چند همسرى در نگاهى تازه

نویسنده: سید ضیا مرتضوى ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 179

آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی با نگاهی به دیدگاه رایج مسیحیت

نویسنده: مصطفی آزادیان ،
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1385

نگاهی به چند روایت غیر مستند در تذکره بحر زخار

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 170

چند نگاه به جنگ

نویسنده: علی باباجانی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 282

بررسی سرایت‌ دلایل عصمت از شخصی به شخص دیگر

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101

رویکرد اسلام به تروریسم

نویسنده: علی اکبر ولدبیگی ، استاد راهنما: منصور میراحمدی ، استاد مشاور 1: محمد ستوده آرانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سخنان معصومان علیهم السلام اسرارت را به هر شخصى نگو

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 248

نظریه و روش در علوم انسانی (نگاهی به رویکرد اسلامی و غیراسلامی)

نویسنده: علیرضا پویا ،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397