بررسی و نقد مقاله فیلسوف – پیامبر در فلسفه سیاسی ابن سینا
نویسنده:
عباسعلی منصوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
چکیده:
اغلب کسانی که دربارة آرای سیاسی ابنسینا نوشتهاند به طور ضمنی اعتراف نمودهاند که ابنسینا، در باب سیاست و تدبیر مُدُن، اندیشة سیاسی به معنای رایج ندارد. در این میان، جیمز دابلیو موریس در مقالهای تحت عنوان «فیلسوف ـ پیامبر در فلسفة سیاسی ابنسینا» نگاهی متفاوت به فلسفة سیاسی ابنسینا دارد که تقریباً در تعارض کامل با دیگر دیدگاههای مطرح در این باب است. موریس معتقد است که از نظر ابنسینا فلاسفه تنها مفسرانِ ذیصلاح میراث نبوت هستند؛ شیخ برای انبیا هیچ مرتبة خاص و ویژهای که سایر انسانها نتوانند به آن برسند، قائل نیست و قوة حدس و عقل قدسی را مشترک بین نوع بشر میداند، نه مختص به انبیا. از این رو، منبع علم انبیا یک منبع متداول برای همه است. ابنسینا جهت تشویق به تعقیب فلسفه و نشان دادن هناهنگی میان شرع و عقل، در مباحث مربوط به سیاست مجبور به سکوت بوده است و سخنان شیخ در باب سیاست عقیدة واقعی او نیست. موریس معتقد است که از نظر ابنسینا آمریت سیاسی مختص فلاسفه است و نقش اصلی در سیاست را به فلسفه میدهد. در این نوشتار چکیدة سخنان و مقاصد اصلی نویسنده این مقاله را ذیل پنج عنوان آورده، در پایان هر عنوان به نقد و بررسی آن پرداختیم.
اغلب کسانی که دربارة آرای سیاسی ابنسینا نوشتهاند به طور ضمنی اعتراف نمودهاند که ابنسینا، در باب سیاست و تدبیر مُدُن، اندیشة سیاسی به معنای رایج ندارد. در این میان، جیمز دابلیو موریس در مقالهای تحت عنوان «فیلسوف ـ پیامبر در فلسفة سیاسی ابنسینا» نگاهی متفاوت به فلسفة سیاسی ابنسینا دارد که تقریباً در تعارض کامل با دیگر دیدگاههای مطرح در این باب است. موریس معتقد است که از نظر ابنسینا فلاسفه تنها مفسرانِ ذیصلاح میراث نبوت هستند؛ شیخ برای انبیا هیچ مرتبة خاص و ویژهای که سایر انسانها نتوانند به آن برسند، قائل نیست و قوة حدس و عقل قدسی را مشترک بین نوع بشر میداند، نه مختص به انبیا. از این رو، منبع علم انبیا یک منبع متداول برای همه است. ابنسینا جهت تشویق به تعقیب فلسفه و نشان دادن هناهنگی میان شرع و عقل، در مباحث مربوط به سیاست مجبور به سکوت بوده است و سخنان شیخ در باب سیاست عقیدة واقعی او نیست. موریس معتقد است که از نظر ابنسینا آمریت سیاسی مختص فلاسفه است و نقش اصلی در سیاست را به فلسفه میدهد. در این نوشتار چکیدة سخنان و مقاصد اصلی نویسنده این مقاله را ذیل پنج عنوان آورده، در پایان هر عنوان به نقد و بررسی آن پرداختیم.
بررسی و نقد مقاله فیلسوف – پیامبر در فلسفه سیاسی ابن سینا
3/21/2011 12:00:00 AM
فیلسوف ـ پیامبر در فلسفه سیاسى ابن سینا
نویسنده:
جیمز دابلیو موریس
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی ابن سینا
ناقد:
ابوالفضل شکوری
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
فلسفه سیاسی از منظر فارابی و ابن سینا
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 1396 شماره1
بررسی اختلافات ابن رشد و ابن سینا در حوزه فلسفه اولی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نشست نقد کتاب «فلسفه سیاسی ابن سینا و تأثیر آن بر ادوار بعد»
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 101
بررسی معاد مقبول ابن سینا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
فاطمه کبری طالبی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه کلام » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره2
کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی ابن سینا
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد*
،
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1402 دوره 27، شماره 69 (بهار و تابستان 1402)
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه در ابن سینا و سوآرز
نویسندگان:
اصغر فتحی عمادابادی
،
علی کرباسی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
بررسی و نقد مبانی نظریه مشروعیت در اندیشه سیاسی ابن تیمیه
نویسندگان:
مهدی تراب پور
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1394 (پياپي 15)، پاييز و زمستان 1394 شماره2