قرآن و مبناى حقوق
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34
چکیده:
دیدگاههاى گوناگون، به ویژه دیدگاه قرآن در مورد »مبناى حقوق« مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نویسنده، نخست به تعریف »حقوق« پرداخته و چنین نتیجه گرفته که عنصر »الزام« در ذات قواعد حقوقى وجود دارد. سپس به تعریف »الزام« پرداخته و دو دیدگاه را در این زمینه آورده است که یکى الزام را ضمانت اجرا و دیگرى تکلیف مىداند. پس از نقد دیدگاه نخست و پذیرش دیدگاه دوم با اندکى اصلاح، به نظریات مطرح در باب خاستگاه الزام مىپردازد؛ در این زمینه چهار نظریه را مطرح مىسازد. 1. نظریه پوزیتیویستى که خاستگاه و منشأ الزام را دولت مىداند. این دیدگاه پذیرفته نیست، زیرا بر پیش فرضى نادرست در مفهوم الزام استوار است. 2. دیدگاهى که منشأ الزام را عقل مىداند. نویسنده با تقسیم این دیدگاه به دو رویکرد »عقل معطوف به عدالت« و »عقل معطوف به مصلحت«، آن را به دلیل نادیده گرفتن محدودیتِ عقل بشر، قابل نقد مىشمارد. 3. نظریه وجدان که قابل ارجاع به دیدگاه »عقل معطوف به عدالت« است و نظریهاى جدید نخواهد بود. 4. نظریه وحى الهى؛ که به تحلیل آیات قرآن قابل تأیید است. اما با توجه بدین نکته که منشأ بودن وحى، جنبه طریقى دارد، نه موضوعى. بنابراین عقل نیز مىتواند به جعل قواعد الزامى بپردازد، اما در صورت تعارض قواعد عقلانى و وحیانى، وحى معیار است، زیرا نه محدودیت عقل را دارد و نه محکوم غرائز و نفسانیات است.
دیدگاههاى گوناگون، به ویژه دیدگاه قرآن در مورد »مبناى حقوق« مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نویسنده، نخست به تعریف »حقوق« پرداخته و چنین نتیجه گرفته که عنصر »الزام« در ذات قواعد حقوقى وجود دارد. سپس به تعریف »الزام« پرداخته و دو دیدگاه را در این زمینه آورده است که یکى الزام را ضمانت اجرا و دیگرى تکلیف مىداند. پس از نقد دیدگاه نخست و پذیرش دیدگاه دوم با اندکى اصلاح، به نظریات مطرح در باب خاستگاه الزام مىپردازد؛ در این زمینه چهار نظریه را مطرح مىسازد. 1. نظریه پوزیتیویستى که خاستگاه و منشأ الزام را دولت مىداند. این دیدگاه پذیرفته نیست، زیرا بر پیش فرضى نادرست در مفهوم الزام استوار است. 2. دیدگاهى که منشأ الزام را عقل مىداند. نویسنده با تقسیم این دیدگاه به دو رویکرد »عقل معطوف به عدالت« و »عقل معطوف به مصلحت«، آن را به دلیل نادیده گرفتن محدودیتِ عقل بشر، قابل نقد مىشمارد. 3. نظریه وجدان که قابل ارجاع به دیدگاه »عقل معطوف به عدالت« است و نظریهاى جدید نخواهد بود. 4. نظریه وحى الهى؛ که به تحلیل آیات قرآن قابل تأیید است. اما با توجه بدین نکته که منشأ بودن وحى، جنبه طریقى دارد، نه موضوعى. بنابراین عقل نیز مىتواند به جعل قواعد الزامى بپردازد، اما در صورت تعارض قواعد عقلانى و وحیانى، وحى معیار است، زیرا نه محدودیت عقل را دارد و نه محکوم غرائز و نفسانیات است.
قرآن و مبناى حقوق
3/21/2003 12:00:00 AM
بررسی فقهی و حقوقی عدالت به عنوان مبنای حقوق نسلهای آینده
نویسنده:
مهدی فیروزی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 104
بررسی فقهی و حقوقی عدالت به عنوان مبنای حقوق نسل های آینده
نویسنده:
مهدی فیروزی*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 دوره 27، شماره 104 (زمستان 1399)
انحلال وکالت بلاعزل در قراردادهای بانکی بر مبنای حقوق موضوعه
نویسندگان:
آیسان اراسته
،
محمد عالم زاده
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی حسابداری، مدیریت اقتصاد - 1394
حقوق کودک در قرآن
نویسنده:
ساجده سادات موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان ویژهنامه خانواده
هدف حقوق در قرآن و مکاتب بشرى
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34
حقوق اهلبیت(ع) در قرآن و سنت
نویسنده:
عبد الله مومنی اورعی
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 3