امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکل‌گیری مدرسه کلامی بغداد

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65
چکیده:
از مهم‌ترین ابهامات تاریخ کلام امامیه رابطۀ دوره نخست کلام امامیه (مدرسۀ کوفه) با کلام امامیه در مدرسه بغداد در سده چهارم و پنجم است. سرشناس‌ترین متکلم امامیه در دورۀ حضور هشام بن حکم است. در این مقاله سعی شده است تا امتداد جریان فکری وی و پیروانش را تا سده چهارم بررسی شود. در همین راستا در بخش نخست، با پی‌گیری امتداد شاگردان این جریان فکری به این نتیجه رسیدیم که آراء کلامی این جریان فکری از طریق افرادی مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، ابراهیم بن هاشم، علی بن ابراهیم و کلینی به بغداد منتقل شده است. در بخش دوم نیز بدون توجه به سیر استاد و شاگردی به تأثیر اندیشه‌های هشام بن حکم در دیگر متکلمان امامیه در این بازۀ زمانی پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به مرور از میزان تأثیرگذاری اندیشه‌های وی کاسته شده و در افرادی مانند سید مرتضی به حداقل (مباحث مربوط به امامت) رسیده است.

امتداد اندیشه های کلامی هشام بن حکم در یونس بن عبدالرحمن

استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ، استاد مشاور: اکبر اقوام کرباسی ، دانشجو: سیدمیثم سعادتی نژاد ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1394 - [کارشناسی ارشد]

هشام بن حکم

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

جریان های فکری مدرسه کلامی حله

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1399 بهار 1399 شماره 28

معرفی کتاب هشام بن حکم

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387   (پياپي 52)، پاييز و زمستان 1387  شماره3-4

متکلمان شیعه: هشام بن حکم

نويسنده: علیرضا اسعدی ، ويراستار: محمود سوری ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

انديشه كلامي هشام بن سالم(تاليف)

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/26 تا تاریخ: 1397/12/01

رویکرد کلامی هشام بن حکم و نقش او در تدوین کلام شیعی

دانشجو: هاشم هاشمی ، استاد مشاور: محمود موسوی ، استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان عربی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397