گناه ایمان گرایى ویتگنشتاین
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25
چکیده:
(ویتگنشتاین) داراى شخصیت پیچیده اى است و در واقع, همین پیچیدگى شخصیت اوست که وى را تا این حد, جذاب ساخته است.گرچه افکار و اندیشه هاى وى اغلب پیچیده است و در قالب واژگان خاصى بیان مى شود, اما واقع امر این است که پیچیدگى شخصیت وى, ناشى از افکار پیچیده و یا واژگان مبهم و دشوار وى نیست; بلکه این پیچیدگى, از خصایص دوران اوست; دورانى که دو جنگ جهانى به خود دید و در فاصله آن دو جنگ, اوضاع نابسامان اقتصادى حکمفرما بود. نیمه نخست قرن بیستم, دوره بارورى و خلاقیت فرهنگ غرب به شمار مى رفت; هرچند این بارورى, ابعاد مخرّب شدیدى نیز به همراه داشت. در این دوره بود که استالینیزم جایگزین آرمان گرایى انقلاب بلشویکى شد و در آن, نغمه هاى آهنگ سازان قرن نوزدهم جاى خود را به کارهایى آزمایشى به سبک آتانولیزم1 داد و در نتیجه, براى تمجید و ستایش از نوآوریهاى ماشین وار فوتوریست2 ها (آینده گرایان) و پوچ گرایى آشکار نهضت دادا ـ3 که بر آزادى کامل سبک و روش تأکید مى ورزید ـ چشم اندازهاى روشن دوران پس از آمپرسیونیسم4 به کنار زده شد. گمان بر این بود که همه چیز را مى توان به چند اصل علمى تأویل برد, چه آن شىء یک اثر هنرى باشد و یا امرى مربوط به موسیقى, روان شناسى و یا سیاست. در نتیجه چنین وضعیتى, نظامهاى دست و پاگیر قرن نوزدهم درهم ریخت و به جاى آن جهان بینى علمى جدیدى پدیدار شد.
(ویتگنشتاین) داراى شخصیت پیچیده اى است و در واقع, همین پیچیدگى شخصیت اوست که وى را تا این حد, جذاب ساخته است.گرچه افکار و اندیشه هاى وى اغلب پیچیده است و در قالب واژگان خاصى بیان مى شود, اما واقع امر این است که پیچیدگى شخصیت وى, ناشى از افکار پیچیده و یا واژگان مبهم و دشوار وى نیست; بلکه این پیچیدگى, از خصایص دوران اوست; دورانى که دو جنگ جهانى به خود دید و در فاصله آن دو جنگ, اوضاع نابسامان اقتصادى حکمفرما بود. نیمه نخست قرن بیستم, دوره بارورى و خلاقیت فرهنگ غرب به شمار مى رفت; هرچند این بارورى, ابعاد مخرّب شدیدى نیز به همراه داشت. در این دوره بود که استالینیزم جایگزین آرمان گرایى انقلاب بلشویکى شد و در آن, نغمه هاى آهنگ سازان قرن نوزدهم جاى خود را به کارهایى آزمایشى به سبک آتانولیزم1 داد و در نتیجه, براى تمجید و ستایش از نوآوریهاى ماشین وار فوتوریست2 ها (آینده گرایان) و پوچ گرایى آشکار نهضت دادا ـ3 که بر آزادى کامل سبک و روش تأکید مى ورزید ـ چشم اندازهاى روشن دوران پس از آمپرسیونیسم4 به کنار زده شد. گمان بر این بود که همه چیز را مى توان به چند اصل علمى تأویل برد, چه آن شىء یک اثر هنرى باشد و یا امرى مربوط به موسیقى, روان شناسى و یا سیاست. در نتیجه چنین وضعیتى, نظامهاى دست و پاگیر قرن نوزدهم درهم ریخت و به جاى آن جهان بینى علمى جدیدى پدیدار شد.
گناه ایمان گرایى ویتگنشتاین
3/20/2000 12:00:00 AM
ایمان گرایی
نویسنده:
محمد لگنهاوزن ترجمه سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
ایمان گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا
نویسنده:
رضا اکبری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386
نظریّهی اخلاق ویتگِنِشتاین
نویسنده:
مهدی میرابیان تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20
كنترل ويرايش كتاب ( ايمان و تعقل، زبان ديني و ايمان گرايي فيليپس در آينه وينگنشتاين )
نویسنده:
محمدباقر انصاري
،
طرح پژوهشی: كنترل ويرايش » از تاریخ: 1397/05/23 تا تاریخ: 1397/05/20
غلط گيري كتاب ( ايمان و تعقل، زبان ديني و ايمان گرايي فيليپس در آينه وينگنشتاين )
نویسنده:
راضيه ايل خاني
،
طرح پژوهشی: فارسي » از تاریخ: 1397/06/05 تا تاریخ: 1397/05/20
نمونه خواني كتاب ( ايمان و تعقل، زبان ديني و ايمان گرايي فيليپس در آينه وينگنشتاين )
نویسنده:
علي غلامي
،
طرح پژوهشی: فارس » از تاریخ: 1397/06/05 تا تاریخ: 1397/06/04