اصول انسان شناختی در سنت علوی
نویسنده:
طاهره صالحی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
چکیده:
هدف این مقاله، بررسی سنّت امیرمؤمنان(ع) بهعنوان جانشینِ تأییدشده نبی خاتم(ص) در موضوع شناخت انسان، جایگاه او و چگونگی مواجهه با انسان است. تحقیق در این نوشتار، از نوع بنیادی است و روش آن، توصیفی ـ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، بر پایه منابع کتابخانهای میباشد. حاصل این تحقیق، آن است که در جایجای سنّت علوی، سخن از کرامت ذاتی است که مشترک میان همه انسانهاست. بنا بر همین ارتباط وجودی، انسان حرمت مییابد و شرف ذاتی او به قدری عظمت دارد که نقض حریم او، به مثابه نقض حرمت الهی و سزای بیحرمتی و نادیده گرفتن آن، خشم پروردگار است. در قوانین اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و برخورداری از حقوق انسانی در زندگی دنیوی، سنّت علوی بیانگر محوریت کرامت ذاتی انسان است. همچنین در این سنّت، به کرامت اکتسابی، معیار و آثار اخروی آن اشاره شده که نتیجه این نوع از کرامت، آمرزش الهی است. در دیدگاه امام علی(ع)، انسان موجودی است که فطرتاً خداجوست و نه برای مردن، بلکه برای زندگی جاویدان و ابدی آفریده شده است. مهمترین اصول انسانشناختی قابل استخراج از سنّت علوی، عبارتاند از: «کرامت انسانی»، «خداشناس و خداجو بودن انسان» و «جاودانه بودن آدمی».
هدف این مقاله، بررسی سنّت امیرمؤمنان(ع) بهعنوان جانشینِ تأییدشده نبی خاتم(ص) در موضوع شناخت انسان، جایگاه او و چگونگی مواجهه با انسان است. تحقیق در این نوشتار، از نوع بنیادی است و روش آن، توصیفی ـ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، بر پایه منابع کتابخانهای میباشد. حاصل این تحقیق، آن است که در جایجای سنّت علوی، سخن از کرامت ذاتی است که مشترک میان همه انسانهاست. بنا بر همین ارتباط وجودی، انسان حرمت مییابد و شرف ذاتی او به قدری عظمت دارد که نقض حریم او، به مثابه نقض حرمت الهی و سزای بیحرمتی و نادیده گرفتن آن، خشم پروردگار است. در قوانین اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و برخورداری از حقوق انسانی در زندگی دنیوی، سنّت علوی بیانگر محوریت کرامت ذاتی انسان است. همچنین در این سنّت، به کرامت اکتسابی، معیار و آثار اخروی آن اشاره شده که نتیجه این نوع از کرامت، آمرزش الهی است. در دیدگاه امام علی(ع)، انسان موجودی است که فطرتاً خداجوست و نه برای مردن، بلکه برای زندگی جاویدان و ابدی آفریده شده است. مهمترین اصول انسانشناختی قابل استخراج از سنّت علوی، عبارتاند از: «کرامت انسانی»، «خداشناس و خداجو بودن انسان» و «جاودانه بودن آدمی».
اصول انسان شناختی در سنت علوی
1/1/1401 12:00:00 AM
مبانی انسان شناختی ارزش ها
نویسندگان:
آفرین قائمی
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1392 (پياپي 191)، آبان 1392 شماره8
درآمدی بر مطالعات انسان شناختی تطبیقی/ انسان شناسی فلسفی
نویسنده:
جعفر مرادی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384 (پياپي 92)، مرداد 1384 شماره5
مبانی انسان شناختی سیره سیاسی نبوی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 (پياپي 35)، پاييز 1385 شماره3
تحلیل رویکرد شناختی و کارکرد شناختی انتظار از منظر اهل سنت
نویسنده:
حسین الهی نژاد*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » شماره51
اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1391 تابستان 1391 شماره22
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
درآمدی بر اصول فرزندپروری با تأکید بر سیرۀ علوی
نویسندگان:
محمود امیدی
،
سیف اله فضل الهی قمشی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
مطالعه انسان شناختی پدیده «خون بس» در منطقه صیدون خوزستان
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
حکیمه احسانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 تابستان 1397 شماره1
مبانی انسان شناختی مرجعیت علمی قرآن کریم در علوم سیاسی
نویسندگان:
محمدعلی قاسمی*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1400 دوره 9، شماره 35 (زمستان 1400)
انسان شناختی از دیدگاه امام سجاد علیه السلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]