فلسفه‌های حجاب و عدالت جنسیتی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
چکیده:
فلسفه‌های ذکرشده برای حجاب، تا چه میزان عادلانه بودن این تکلیف را توجیه می‌کنند و ادراک عدالت در این مقام را بسط می‌دهند. مقاله پیش‌رو با روش تحلیلی انتقادی پاسخ این مسئله را می‌کاود. زن در فقه اسلامی برخلاف مرد مکلف به پوشش حداکثری بدن غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است. برای توجیه این تمایز فقهی فلسفه‌هایی نظیر مهار آتش شهوت، استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه و مانند آن، ذکرشده است. از منظر فقیهان فلسفه‌های مذکور «علت» حجاب شرعی نیستند و «حکمت» آن محسوب می‌شوند؛ درنتیجه حتی با فقدان آن‌ها نیز حجاب واجب است. این درحالی است که آنچه تحقق این فلسفه‌ها را تضمین می‌کند، شکل‌گیری «عفت اخلاقی» در بستر جامعه است نه لزوماً «حجاب فقهی». نقض این فلسفه‌ها در برخی فتاوای فقهی ـ نظیر تجویز عدم پوشش کنیزان و اهل کتاب و تجویز نگاه به زنان ازکارافتاده و زنانی که عادت به پوشاندن ندارند ـ نشان می‌دهد که با تکیه صرف بر این فلسفه‌ها نمی‌توان این تمایز فقهی میان زن و مرد را کاملاً توجیه کرد. در این مقام اثبات عدالت جنسیتی در سطح واقعی و ادراکی، با تکیه‌بر این فلسفه‌ها ممکن نیست و تنها می‌توان از تعبد به‌حکم شارع و حق طاعت الهی سخن گفت.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

مفهوم شناسی عدالت جنسیتی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » کرسی ترویجی - 1397

چالش فمینیسم با عدالت جنسیتی

مقاله نشریه: مطالعات راهبردی زنان » سال 1388 زمستان 1388  شماره46

حجـاب و مُحـرَّّم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 249

حجاب و عفاف

کتاب: - 1390

حجاب و عفاف

کتاب: بوستان کتاب - 1395

حجاب دیروز، حجاب امروز

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 275

حجاب

نویسنده: امین کشوری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 241

حجاب

نویسنده: امین کشوری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 235

حجاب

نویسنده: امین کشوری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 237
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397