خاستگاه عرف در اجتهاد، دادرسی و هنجارهای فرهنگی

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 12
چکیده:
عرف در نظام فقهی مکتب اهل‌بیتD و نیز در آیین دادرسی اسلامی دارای اقسام و کاربردهای گوناگونی است. عرف فقهی به‌گونه‌ی مطلق قابل‌پذیرش نیست. از نگرگاه قضایی نیز یکی از بن‌مایه‌های دادرسی شمرده شده است. می‌توان هر دو معنا را از عرف جامعه‌شناختی برشمرد و این پرسش را درمیان گذاشت که تلقی قضات از عرف و اشتراک و دوئیت معنایی آن در فقه و هنجارهای فرهنگی چیست؟ خاستگاه عرف فقهی و قضایی کجاست؟ برای بررسی پرسمان با روش «مفهومی و مروری اطلاعات» به واکاوی می‌پردازیم. یافته‌ها نشان از همپوشانی عرف از دیدگاه فقهی و قضایی، با معنای جامعه‌شناختی از آن دارد. این همپوشی، در حقوق اسلامی به گام استقلالی با ضمانت اجرای قانونی رسیده است؛ اما وجود عرف در بین حقوق‌دانان غیرمسلمان، دارای ناهمگونی است و از شرایط عرف در کتب مقدس پیروی نمی‌کند؛ بلکه شرایط «داوری»، «سازش» و «انصاف» را در آن به کار می‌گیرند. صورت‌بندی و شناخت همپوشانی معنایی عرف و خاستگاه آن، از دیدگاه فقهی، قضایی و هنجارهای فرهنگی از رویکردهای نوباوه‌ی این پژوهش است.

آیین دادرسی و قضا در عصر امویان

استاد راهنما: محمدالله اکبری ، استاد مشاور: محمدرضا باقرزاده ، دانشجو: اسدالله رضایی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1386 - [کارشناسی ارشد]

سیری در تطور نهاد دادرسی در اسلام

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 101

اسلوب‌های قرآن در بیان هنجارهای اخلاقی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 83

تبیین عرفانی و حکمی حدیث شریف «من عرف نفسه، فقد عرف ربّه»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1382 شماره 79

جغرافیای ارزش ها و هنجارهای اسلامی

نویسنده: جبریل شادان ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

عرف در مکتب فقهى صاحب جواهر

مقاله نشریه: فقه » سال 1379 شماره 24

اسلوب های قرآن در بیان هنجارهای اخلاقی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 تابستان 1396 شماره83

امام خمینى(ره) اجتهاد انقلابى و انقلاب در اجتهاد

نویسنده: داود فیرحی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397