روش استنباط ائمه از قرآن

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 96
چکیده:
اهمیت روش‌شناسی ناشی از نقش تأثیرگذار روش در موفقیت و شکست یک پژوهش است. به همان اندازه که روش در پژوهش اهمیت دارد، روش‌شناسی به‌عنوان علم درجه دو در داوری، گزینش و الگوگیری از روش‌ها نقش دارد. یکی از عرصه‌هایی که نیازمند روش‌شناسی است، عرصه استنباط‌های ائمه: از قرآن است. اگر این پیش‌فرض را بپذیریم که ائمه احکام شرعی را از قرآن استنباط کرده‌اند، آن‌گاه این پرسش مطرح می‌شود که شیوه استنباط آنان چگونه بوده است؟ چه مبانی و قواعدی را به‌کار گرفته‌اند؟ و چه ویژگی‌هایی در شیوه آنان وجود دارد؟ این پژوهش که خود به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، در صدد است به این پرسش پاسخ دهد و بکوشد تا حد توان، مختصات روش استنباط ائمه را بیان نماید. دستاورد این پژوهش آن است که استنباط‌های ائمه مبتنی بر پیش‌فرض‌های خاصی نسبت به قرآن و غیر قرآن بوده است و قواعد گوناگونی را که قدر مشترک همه آنها عقلایی بودن است و بعضاً در علوم مقدماتی اجتهاد مورد بحث قرار نگرفته، به‌کار برده‌اند. ازاین‌رو ائمه را می‌توان بنیانگذار قواعد استنباط شریعت دانست.

روش استنباط گزاره‌هاى سیاسى از ساختار سوره‌هاى قرآن

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82

روش استنباط گزاره های سیاسی از ساختار سوره های قرآن

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382   (پياپي 22)، تابستان 1382  شماره2

روش‌شناسى علم کلام روش استنباط از متون دینى

نویسنده: رضا برنجکار ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9

روش استنباط گزاره های علمی از ساختار سوره ها

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 بهار 1388  شماره57

روش برداشت علمی از قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45

روش تزکیه از نگاه قرآن

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61

ائمه از نگاه اصحاب

نویسنده: علي آقانوري ،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1386/02/17 تا تاریخ: 1387/08/10

جایگاه قرآن در استنباط احکام

کتاب: حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات - 1392

جایگاه قرآن در استنباط احکام

کتاب: حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات - 1378
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397