ضرورت انسجام و مدیریت در حوزه

نویسنده: ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159
چکیده:
انسجام گرایى، مدخل روشنایى، کارآیى و بازآفرینى است که قادر است سطح کیفیت و کمیتها را پویا نموده و تعالى بخشد انتظارات را برآورد و به نیازهاى کلیدى و راهگشاى اجتماعى دینى پاسخ گوید.
حوزه علمیه پویا و بالنده، باید جلوتر از حوادث به سراغ آنها برود و منبع استراتژیک حرکت نظام باشد. بدین روى نمى‏تواند منفعل، متعارض، گسسته و نظاره گر حوادث باشد. بلکه باید مدیریتى فعال، کارآفرین، پاسخ‏گو، جامع و پیشرو باشد، داراى انسجام و اقتدار ساختارى باشد، تا بتواند تحولات بنیادى و همه جانبه را در سطح انتظارها برآورد. این است که رهبر فرزانه و هوشمند انقلاب اسلامى، آن را بن مایه حرکت تحول آفرینى مى‏دانند.
در راستاى این آرمان و گزینه مطلوب، نوشتار حاضر، به تبیین چیستى مدیریت در حوزه پرداخته، آن را داراى رسالتى عظیم در تداوم امامت اسلامى ارزیابى نموده که فلسفه وجودیش،  انذار ،  هدایت ،  حفظ و رهبرى  کلى جامعه است. مدیریت‏اش باید منسجم و هماهنگ باشد. انسجام در مدیریت، هماهنگى، تطابق، تمرکز بر اهداف مشترک و فلسفه وجودى و راهبردى مشترک است، که در مدیریت منسجم، تحول در نگرشها، بازآفرینیها، و خلاقیت نقش آفرین است. مدیریت منسجم، فعال و قدرت‏مند است و در قله بازآفرینى اندیشه قراردارد.
مدیریت منسجم در حوزه، اثر بخش است. رهنمود ارائه مى‏دهد، رهنمودهاى مربوط و مناسب، موثر و قابل دسترسى; لذا باید به تنظیم قواعد اصولى در مدیریت منسجم پرداخته شود و عناصر برنامه‏ریزى، اجرا، نظارت و ارزیابى ملحوظ گردد، تا اهداف به بار بنشیند، خروجى‏ها پاسخ‏گو باشد و فربهى دانشهاى دینى را سبب گردند.
مدیریت منسجم، چند خصوصیت دارد و سبب چند امر مى‏شود. توان برنامه‏ریزى، تسلط بر مجموعه حوزه، بازتابى از اراده حوزویان در دسترس بودن، آمیخته با تفاهم و هماهنگى، نفع و رشد در ساختار مدیریت، خلاقیت، نوآورى و ابتکار. و در پایان به نفى مدیریت متعارض و بى قاعده و بى‏سامان پرداخته شده و سیاست‏گذارى مطلوب و بایستگى آن نموده شده است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

ارکان مدیریت در حوزه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1365 شماره 17

مدیریت در حوزه هاى علمیه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1365 شماره 16

مدیریت دانش در حوزه مطالعات مهدوی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

مدیریت دانش در حوزه مطالعات مهدوی

نویسنده: محمود ملکی راد ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 بهار و تابستان 1398

ضرورت آموزش تاریخ در حوزه هاى علمیه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1365 شماره 15

ضرورت تحول و تواندیشى در حوزه هاى علوم دینى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1373 شماره 64-63

ضرورت نو اندیشى دینى در حوزه هاى علمیه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1373 شماره 66

سازوکارهای تحقق مدیریت تحول سیاسی در حوزة علمیه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 65 - بهار 93
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397