تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
نویسندگان:
راضیه مُشک مسجدی
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77
چکیده:
از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید میاندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه میباشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاههای متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاهها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی ـ اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابداً در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمیباشد، بلکه متوجه گروههایی از مسلمانان ضعیفالایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانهای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملاً بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تأیید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملاً منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» میداند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید میاندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه میباشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاههای متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاهها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی ـ اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابداً در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمیباشد، بلکه متوجه گروههایی از مسلمانان ضعیفالایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانهای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملاً بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تأیید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملاً منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» میداند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
3/21/2015 12:00:00 AM
آثار وبرکات«اذن»بودن، براساس آیه 61 سوره توبه
نویسنده:
آزاده ابراهیمی فخاری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
تحلیلی بر سیره ارتباطات میان فردی پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 1 - بهار 88 - مسلسل 37
تحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ
نویسندگان:
حامد شریفی نسب
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
بازپژوهی تحلیلی دلالت آیه 3 سوره نساء بر اصل «تکهمسری» یا «چندهمسری»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
بررسي ديدگاه ها درباره اجتهاد پيامبر(ص)
نویسنده:
محمد صادق يوسفي مقدم
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1391/04/31 تا تاریخ: 1391/06/30
نظریّۀ طرح خلافت از پیامبر(ص) در سورۀ مکّی طه
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
سرمقاله: پیامبر (ص)؛ جمال الهی در آینه بشری
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
بررسی دیدگاهها درباره اختصاصات پیامبر خاتم (ص) از نگاه قرآن
نويسنده:
محمدصادق یوسفیمقدم
، ويراستار:
محمد نقویان
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
چالش نخستین نزول جمعبندی نوین از روایات نخستین سوره نازل شده بر پیامبر (ص)
نویسندگان:
حسن نقی زاده
،
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69
اختیارات پیامبر اکرم(ص) در تشریع احکام الهی از نگاه فریقین
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [پایان نامه دکترا]