خوانشی بر مقایسۀ نسبت واحد و کثیر با تکیه بر مفهوم واحد و احد در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی
نویسندگان:
حسین کلباسی اشتری
،
ریحانه مرادی پور
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
چکیده:
واحد و کثیر دو مفهوم مهم و اساسی در تفکر الهیاتی بهشمار میآیند که تبیین ارتباط و نسبت میان آنها همواره یکی از دغدغههای اساسی متفکران این حوزه بوده است و هر متفکری مبتنی بر نظام فکری خویش به آن پرداخته است. افلوطین به عنوان یک متفکر الهیاتی متأثر از نظام فکری افلاطون مفهوم واحد را به عنوان مفهومی مافوق وجود، توصیفناپذیر، درکناشدنی، بسیط و وحدت محض طرح میکند که بهواسطۀ کمال و تعالی مافوق خویش به نحو ضروری از طریق فیضان، آفرینش را ایجاد نموده است. وی اینگونه، تلاش داشته در عین حفظ استقلال واحد، نسبت کثرات به آن را نیز توجیه کند. علامه طباطبایی که نه تنها با تکیه بر نظام فکری متعالیه، بلکه بهواسطۀ بینش عمیقی که در نتیجۀ سالها همنشینی با قرآن به آن دست یافته است، با طرح مفهوم احد به عنوان اصلیترین مفهوم در نظام توحیدی، وحدت خداوند را وحدت حقه میداند. ایشان البته با طرح مفهوم تجلی و ظهور، نسبت احد با کثرات را نیز تبیین نموده است. نگارندگان جستار پیشرو میکوشند در عین بررسی اوصاف و ویژگیهای احد و دلایل اثبات آن در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی، چگونگی حل مسألۀ ربط واحد و کثیر با توجه به احد و اوصاف احد نزد این دو متفکر را مقایسه و تطبیق نمایند.
واحد و کثیر دو مفهوم مهم و اساسی در تفکر الهیاتی بهشمار میآیند که تبیین ارتباط و نسبت میان آنها همواره یکی از دغدغههای اساسی متفکران این حوزه بوده است و هر متفکری مبتنی بر نظام فکری خویش به آن پرداخته است. افلوطین به عنوان یک متفکر الهیاتی متأثر از نظام فکری افلاطون مفهوم واحد را به عنوان مفهومی مافوق وجود، توصیفناپذیر، درکناشدنی، بسیط و وحدت محض طرح میکند که بهواسطۀ کمال و تعالی مافوق خویش به نحو ضروری از طریق فیضان، آفرینش را ایجاد نموده است. وی اینگونه، تلاش داشته در عین حفظ استقلال واحد، نسبت کثرات به آن را نیز توجیه کند. علامه طباطبایی که نه تنها با تکیه بر نظام فکری متعالیه، بلکه بهواسطۀ بینش عمیقی که در نتیجۀ سالها همنشینی با قرآن به آن دست یافته است، با طرح مفهوم احد به عنوان اصلیترین مفهوم در نظام توحیدی، وحدت خداوند را وحدت حقه میداند. ایشان البته با طرح مفهوم تجلی و ظهور، نسبت احد با کثرات را نیز تبیین نموده است. نگارندگان جستار پیشرو میکوشند در عین بررسی اوصاف و ویژگیهای احد و دلایل اثبات آن در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی، چگونگی حل مسألۀ ربط واحد و کثیر با توجه به احد و اوصاف احد نزد این دو متفکر را مقایسه و تطبیق نمایند.
خوانشی بر مقایسۀ نسبت واحد و کثیر با تکیه بر مفهوم واحد و احد در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی
3/21/2021 12:00:00 AM
مفهوم شناسی واجب الوجود در نظام فکری حکیمان
نویسندگان:
حسام الدین شریفی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
مفهوم شناسی واجب الوجود در نظام فکری حکیمان
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
حسام الدین شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 1392 شماره15
نسبت امنیت سیاسی و آزادی در اندیشه علامه طباطبایی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
علی اصغر نصیری
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های دفاعی امنیتی اسلام » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
خوانشی نو از آیه 106 سوره بقره؛ با تکیه بر قرینههای درونمتنی
نویسنده:
سید جعفر صادقی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 105
مقایسه نسبت فرد و جامعه در اندیشه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
احمد کرمی نژاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
بررسی مقایسه ای مفهوم ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین مفهوم «جمهوری اسلامی»
نویسندگان:
محمد جواد اسماعیلی*
،
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه متین » سال 1397 زمستان 1397 شماره81
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
گونه شناسی کارکردی مفهوم مهدویت با تکیه بر گزارشات تاریخی
نویسندگان:
مهدی فرمانیان ارانی
،
حامد قرائتی*
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1393 تابستان 1393 شماره30