شبکه ولاء؛ طرحی از الگوی جامعه قرآنی از منظر آیت‌الله محمدمهدی آصفی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 77 - بهار 96
چکیده:
«شبکه ولاء» از مفاهیم بدیعی است که آیت‌الله محمدمهدی آصفی با هدف ترسیم یک جامعه آرمانی اسلامی از قرآن کریم استخراج کرده است. شبکۀ ولاء را بر اساس نظریه سیستمی می‌توان به‏مثابه یک سیستم متشکل از ساختارهای ترسیم‏شده و کارکردهای تعریف‏شده‌ای دانست که در طریقی خاص و برای نیل به غایتی ویژه‌ جهت‌دهی شده است. آیت‌الله آصفی از ساختار این سیستم به «خطوط» تعبیر و با بهره‌گیری از روایات، این سیستم را دارای ساختاری سه‌وجهی تعریف کرده است: خطوط طولی ناظر بر رابطه فرد مسلمان با مجموعه‌ای از رهبران و اولی‌الامر است که به حاکمیت الهی می‏انجامد. خطوط عرضی بیانگر ارتباط انسان مسلمان با جماعت مسلمین در این جامعه آرمانی است. خطوط عمقی مبیّن ارتباط فرد مسلمان با عمق تاریخ و تمدن و سیرۀ اولیا و اوصیاست. علامه آصفی برای تعریف نوع روابط تعیین‌شده میان ساختارها (خطوط) در درون شبکه ولاء، از دو مفهوم قرآنی بهره گرفته است: «سلام» و «نصیحت» که کارکردشان، پیوند دادن میان ساختارها و زیرساختارها برای دستیابی انسان مسلمان به غایت پیوند و ولای الهی است. نکته شایان ذکر اینکه، اساساً کنشگر محوری در شبکۀ ولاء، انسان مسلمان است و مرزبندی این سیستم بر مرزهای عقیدتی ابتنا یافته است و به همین دلیل، ولاء برای ارتباطات انسان مسلمان تعریف شده است و در مقابل، مفهوم برائت در قبال کافران معنا پیدا می‌کند.

شاخصه‌های جامعه مهدوی از منظر امامیه

نویسنده: علیرضا انصاری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15

سرمقاله: قرن چهارده از منظر پژوهش‌های قرآنی

نویسنده: احمد ترابی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8

قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن‌ الکریم آیت الله آصفی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 67 - پاییز 93

قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن الکریم آیت الله آصفی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 (پياپي 67)، پاييز 1393 شماره3

تربیت جماعت صالحان در سیره سیاسی معصومین (ع) از منظر آیت الله آصفی

مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 8، شماره 31 (زمستان 1399)

مبانی قرآنی وحدت از دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی و سید قطب

مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397