ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61
چکیده:
«ارزش‌شناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزش‌شناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزه‌های قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار می‌گیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص می‌دهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزش‌های حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزش‌های فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزش‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریان‌های جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزش‌های اسلامی و قرآنی مصون دارند.

ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 بهار 1389  شماره61

ارزش یا ارزش‌های بنیادین در اخلاق

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69

نظام فرهنگی - اجتماعی مطلوب در قرآن کریم

دانشجو: عباس عبدی ، استاد مشاور: محمدحسین پوریانی ، استاد راهنما: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم

ارائه دهنده: کریم خان محمدی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1392

نظام تربیتی اسلام و غرب

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

نظام تربیتی اسلام و غرب

نویسنده: علی زاهدپور ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1

تحول در نظام و هدفهاى تربیتى حوزه

نویسنده: امین عظیمی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 147

اهداف تربیتی در قصه‌های قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41

نسبی گرایی زبانی تناسب و سازگاری وجودی به منزله ارزش بنیادین

نویسنده: محمدعلی مبینی* ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 69)، بهار 1392  شماره1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397