ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61
چکیده:
«ارزششناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزششناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار میگیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص میدهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزشهای حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزشهای فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزشها امکانپذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریانهای جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزشهای اسلامی و قرآنی مصون دارند.
«ارزششناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزششناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار میگیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص میدهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزشهای حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزشهای فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزشها امکانپذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریانهای جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزشهای اسلامی و قرآنی مصون دارند.
ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم
3/21/2010 12:00:00 AM
ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 بهار 1389 شماره61
ارزش یا ارزشهای بنیادین در اخلاق
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69
نظام فرهنگی - اجتماعی مطلوب در قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم
ارائه دهنده:
کریم خان محمدی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1392
واکاوی دیدگاه رزالیند گویین دربارۀ عناصر بنیادین استدلال در قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 100
نظام تربیتی اسلام و غرب
نویسندگان:
طلال عتریسی
،
علی زاهدپور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
نظام تربیتی اسلام و غرب
نویسنده:
علی زاهدپور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
اهداف تربیتی در قصههای قرآن
نویسنده:
محمود مرویان حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
نسبی گرایی زبانی تناسب و سازگاری وجودی به منزله ارزش بنیادین
نویسنده:
محمدعلی مبینی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 (پياپي 69)، بهار 1392 شماره1