مکاشفه یا تجربه عرفانى

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
چکیده:
همیت و جایگاه موضوع در دو قرن اخیر, مسأله (تجربه دینى) براى دین پژوهان و دانش وران و آنان که به رشد مطالعات دینى علاقه مند بوده اند, موضوعى اساسى و حیاتى بوده است. در این دو سده, دین هماره امرى تجربى تلقى شده است و نگرش گزاره اى نسبت به دین آهسته آهسته از صحنه تحقیقات دین شناسانه به کنارى خزیده است. حیات دینى مجموعه اى از عقاید و یا آداب و مناسک خاصى نیست, بلکه جنبه اى از تجربه دینى را در اختیار انسان قرار مى دهد.
هرچند خود پدیده تجربه دینى سابقه اى طولانى داشته, فراگیر و همگانى است, اما اندیشه تجربه دینى به عنوان یک مسأله و یک نظریه, جدید و نو است. ظهور این مفهوم به اواخر قرن هجدهم باز مى گردد, که بیشتر تحت تأثیر طرح فریدریش شلایرماخر Friedrich Schleiermacher (1768ـ1834) مطرح شد. مطالعه زمینه هاى تاریخى ما را با این واقعیت آشنا مى کند که عواملى چند, شرایط را براى اعلام برنامه شلایرماخر فراهم ساخت.الهیات طبیعى (Natural Theology) که از سوى توماس آکویناس Thomas Aquinas (حدود 1224ـ1274) شدیداً حمایت مى شد با فرا رسیدن عصر جدید به افول گرایید. دیوید هیوم David Hume (1711ـ1776) بیش از همه در مخالفت با الهیات طبیعى نقش داشت. او با تکیه بر مبانى تجربه گروى, ارکان و عناصر مختلف الهیات طبیعى, مانند برهان نظم و برهان معجزه, را مورد تردید قرار داد و از این طریق آن را با انتقاد جدى مواجه ساخت. در این هنگام, حفظ دین و ارائه توجیه معقولى از دیانت نیازمند طرحى جدید بود. شلایرماخر با تأکید, اعلان کرد که ادله اثبات خدا پوسته دین را تشکیل مى دهد, اما قلب دین تجربه است و از این رو دین مى تواند به حیات خود ادامه دهد.

تجربه دینى و عرفانى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

تجربه عرفانی و اخلاقی

کتاب: موسسه ‌آموزشی ‌و پژوهشی ‌امام ‌خمینی ‌ره، ‌مرکز انتشارات - 1382

تجربة عرفانی و داروهاى روان‌نما

نویسنده: سیدعطا انزلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47

تجربه دینى یا بصیرت دینى؟

نویسنده: مهدی معین زاده ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1396 پاییز و زمستان 1396 شماره 2

دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28

مستحسنات عرفانی: بدعت هدایت یا بدعت ضلالت؟

نویسنده: حسن رمضانی * ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1395 (پياپي 27)، بهار و تابستان 1395 شماره1

ملاک های تجربه عرفانی از دیدگاه ابن عربی و ویلیام جیمز

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397