بازخوانی نظریه «علمای ابرار» در مقام علمی اهل بیت(ع)
نویسنده:
جعفر علی نقی مصطفی سلیمانیان
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره یازدهم-تابستان 98
چکیده:
به باور امامیه، علم غیب و آگاهی لدنّی یکی از ویژگیها و بایستگیهای امام به شمار میرود. این مقام علمی والایی که شیعیان برای اهل بیت(ع) قائلند، توسط برخی نویسندگان (به ویژه نویسنده کتاب مکتب در فرآیند تکامل) مورد تشکیک و تردید قرار گرفته است. بر اساس نگره آنان _ که به نظریه علمای ابرار شهرت یافته _ اعتقاد شیعیان مبنی بر اینکه اهل بیت(ع) از دانش الهی برخوردار بوده و آگاهی لدنّی دارند، واقعیت خارجی نداشته و این اندیشه در قرن دوم و پس از آن، توسط جریان غلو در تفکر شیعیان وارد و رائج شده است. نوشتار پیش رو با هدف اثبات و تبیین صحیح عقاید شیعه در این موضوع، به بررسی آیات و روایات مربوطه پرداخته و روشن ساخته است که اعتقاد شیعیان معاصر مطابق همان اعتقاد شیعیان قرن اول بوده و چنین مقام علمی والایی توسط خود ائمه(ع) طرح و تأیید شده و مبتنی بر دادههای قرآنی و روایی است. از اینرو، این گمانه که ائمه(ع) فاقد علم غیب بوده و فقط علمای ابرار هستند باطل است و دلایل متقن مختلفی در نقد و رد آن وجود دارد. روش پژوهش در این نوشتار کتابخانهای بوده و نگارنده، با رویکرد تحلیلی - انتقادی به رد نگره فوق پرداخته است. در فرآیند نقد، علاوه بر بهرهگیری از روایاتی که در اسناد آنها متهمین به غلو وجود ندارند، از اقوال دانشمندان علوم مختلف در قرنهای گوناگون بهره برده شده تا معلوم شود اعتقاد به این مقامات، نگرش عده خاصی از شیعیان در زمانی محدود نبوده است.
به باور امامیه، علم غیب و آگاهی لدنّی یکی از ویژگیها و بایستگیهای امام به شمار میرود. این مقام علمی والایی که شیعیان برای اهل بیت(ع) قائلند، توسط برخی نویسندگان (به ویژه نویسنده کتاب مکتب در فرآیند تکامل) مورد تشکیک و تردید قرار گرفته است. بر اساس نگره آنان _ که به نظریه علمای ابرار شهرت یافته _ اعتقاد شیعیان مبنی بر اینکه اهل بیت(ع) از دانش الهی برخوردار بوده و آگاهی لدنّی دارند، واقعیت خارجی نداشته و این اندیشه در قرن دوم و پس از آن، توسط جریان غلو در تفکر شیعیان وارد و رائج شده است. نوشتار پیش رو با هدف اثبات و تبیین صحیح عقاید شیعه در این موضوع، به بررسی آیات و روایات مربوطه پرداخته و روشن ساخته است که اعتقاد شیعیان معاصر مطابق همان اعتقاد شیعیان قرن اول بوده و چنین مقام علمی والایی توسط خود ائمه(ع) طرح و تأیید شده و مبتنی بر دادههای قرآنی و روایی است. از اینرو، این گمانه که ائمه(ع) فاقد علم غیب بوده و فقط علمای ابرار هستند باطل است و دلایل متقن مختلفی در نقد و رد آن وجود دارد. روش پژوهش در این نوشتار کتابخانهای بوده و نگارنده، با رویکرد تحلیلی - انتقادی به رد نگره فوق پرداخته است. در فرآیند نقد، علاوه بر بهرهگیری از روایاتی که در اسناد آنها متهمین به غلو وجود ندارند، از اقوال دانشمندان علوم مختلف در قرنهای گوناگون بهره برده شده تا معلوم شود اعتقاد به این مقامات، نگرش عده خاصی از شیعیان در زمانی محدود نبوده است.
بازخوانی نظریه «علمای ابرار» در مقام علمی اهل بیت(ع)
3/21/2019 12:00:00 AM
آسیبشناسی ستایشگری اهل بیت(ع) در نگاه مقام معظم رهبری
نویسنده:
ایرج تبریزی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1387 شماره 82 محرم
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 23 مهدویت از دیدگاه اهل بیت (ع)
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
محبت اهل بیت ع در قرآن
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک