طهارت خیال وهنر مقدس

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 31
چکیده:
چکیده
ارائه وحی و احکام و معارف دینی به صورت جذّاب و شکیل، تأثیر به‌سزایی در پذیرش آن از سوی جامعه انسانی و در نتیجه نیل به سعادت برای آحاد ملت دارد؛ امّا میزان توفیق هنرمند قدسی در این رسالت عظیم بسته به طهارت خیال و پاکی ضمیر اوست، همان‌طور که از زمان سقراط و افلاطون مطرح است، منشأ هنر، قوه خیال است. این مسئله در میان فلاسفه اسلامی نیز به تفصیل بیان شده است. بنیان‌گذار عالم مثال در حکمت اسلامی، سهروردی است و پس از آن صدرالمتألهین به تبیین آن پرداخته است. به عقیده ایشان هر نمادی که در هنر مطرح می‌شود، به‌عنوان سمبلی است که از عالم خیالِ منفصل، توسط قوه خیالِ (متصل) هنرمند به صورت محسوس ارائه می‌شود؛ بنابراین، هنرمند بسته به اینکه اشتغال خاطر به چه اموری داشته باشد، قوه خیال خود را تربیت می‌کند و می‌پرورد، «از کوزه همان برون طراود که در اوست.»
در این مقاله پس از آشنایی اجمالی با قوه خیال (متصل و منفصل) از نظر فلاسفه اسلامی، به بیان جایگاه چیستیِ هنر پرداخته شده است، سپس رابطه طهارت خیال با هنر مقدس به تفصیل بیان می‌شود.

خیال

نویسنده: مریم زندی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 275

خیال

مقاله نشریه: پوپک » سال 1396 اسفند 96

طهارت و زیارت

نویسنده: عباس کوثری ،
مقاله نشریه: فرهنگ کوثر » سال 1377 سال 1377 - شماره 17

خیال خاتون

نویسنده: مریم بصیری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 93

عطر خیال

نویسنده: مریم عرفانیان ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 176

خیال بازی

مقاله نشریه: پوپک » سال 1401 آبان-1401-340

توبه و طهارت باطنی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1370 شماره 123

طهارت و مراتب آن

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1370 شماره 121

حجاب و طهارت باطنی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1371 شماره 124
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397