تحلیل الگوی مفهوم نقد علمی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
چکیده:
نقد پژوهی یکی از نیازهای کاربردی جامعة علمی به حساب می‌آید؛ اما این حوزة پژوهشی پر اهمیت، امروزه با آسیب‌ها و آفت-هایی روبرو است که از جملة آن، فرعی قلمداد کردن مسألة نقد و فقدان نگاه روشمند به مفهوم نقد علمی است.
در این مقاله پس از اشارة اجمالی به قلمرو مباحث نقد ادبی و نقد هنری، از عدم طرح موضوع مؤلفه‌های نقد علمی در این پیشینه سخن به میان آمده است و سپس با هدف ضرورت تمییز شاخصه‌های نقد علمی از نقدهای ذوقی و غیر علمی، به تبیین مؤلفه‌های هشت‌گانة نقد علمی پرداخته شده که عبارتند از: 1- نظام‌مندی، 2- الگومداری، 3- جامع‌نگری، 4- نگاه انتقادی، 5- اِبتنای فلسفی، 6- تخصص مداری، 7- خلاقیّت و 8- اخلاق مداری.
بدون تردید برای دستیابی به یک "نظریه جامع نقد در حوزه علوم انسانی" نیازمند تبیین ضرورتها ، تعاریف و ویژگیهای مفهوم نقد علمی هستیم چرا که بدون "نظریه نقد" راهی برای خروج از آسیبهای مطالعات نقد پژوهی علوم انسانی کشور وجود ندارد.

تحلیل مفهوم آزادى سیاسى

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79

نقد مفهوم حکومت آخوندى

نویسنده: سید حسین مصباح ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159

طراحی الگوی مفهومی تحلیل فرهنگی کشور مبتنی بر رویکرد تئوری مفهوم سازی بنیادی

مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های مدیریتی » سال 1390 پاييز 1390  شماره2

فرهنگ نقد و مناظره علمی

ارائه دهنده: محمدتقی اسلامی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1385

تبیین و نقد الگوی توسعه انسانی

نویسنده: ناصر جهانیان ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 1

نقد و بررسی الگوی خلافت داعش

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

تبیین و تحلیل مفهوم وظیفه در اخلاق کانت

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56

تحلیل معنا شناختی مفهوم تبلیغ در قرآن کریم

نویسنده: محمدهادی شریعتی فیروزآباد ، استاد راهنما: محسن الویری ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397