اهداف و پیامدهای تاریخی، اجتماعی مناظرات علمای شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن یازدهم هجری

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400
چکیده:
یکی از شیوه‌های تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت:، در مواجهه با اندیشه‌های مخالفان اسلام، مناظره‌ها و احتجاج‌هایی بوده است که ائمه معصومین: یا تربیت یافتگان آنها در طول تاریخ انجام دادند. در طول تاریخ، بحث و مناظره با مخالفان اغلب پیرامون مسائل اعتقادی و کلامی بوده است. مهمترین شهرهای جهان اسلام و مراکز فرهنگ تمدن اسلامی، به علت حضور گروه‌های مختلف سیاسی، مذهبی شاهد مناظرات بسیاری بین گروه‌ها، خصوصاً میان شیعه و اهل سنت در طی قرن‌های هفتم تا یازدهم هجری بوده است. ما در این پژوهش بر اساس روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی با رجوع به منابع کتابخانه‌ای در صدد بررسی اهداف و پیامدهای شکل گیری این مناظرات هستیم. بر اساس مستندات تاریخی اهداف اساسی شیعیان در مناظرات خود با اهل سنت بر مبنای واضح کردن اندیشه‌ها و باورهای شیعه، کشف حقیقت، اتمام حجت با طرف مقابل، دفاع از اعتقادات مذهبی، ترویج عقل گرایی در تحلیل آموزه‌های دینی و ابطال افکار و عقاید انحرافی استوار بوده و پیامدهای مناظرات علمای شیعه و سنی را بر اساس پیامدهای علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گونه شناسی کرد.

محورهای مناظرات علمای سنی و شیعه در طول قرن‌های هفتم تا یازدهم هجری

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره هجدهم - تابستان 1400

محورهای مناظرات علمای سنی و شیعه در طول قرن‌‌‌های هفتم تا یازدهم هجری

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره چهاردهم-بهار 99

بررسی تاریخی زمینه ها و پی آمدهای مناظرات شیعه و سنی در بغداد (قرن 3 تا 5 هج . ق)

نویسنده: سیداحسان یگانه ، استاد راهنما: حسین ایزدی ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تاثیرات تمدنی مسجدالاقصی از آغاز دوره اسلامی تا قرن هفتم هجری

مقاله نشریه: تمدن اسلامی و دین پژوهی » سال 1399 دوره 2، شماره 5 (پاییز 1399)

امام رضا(ع) در منابع صوفیه تا قرن هفتم هجری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70

بررسی سیر تاریخی نگاه مورخان اهل سنت به حضرت فاطمه (س) از آغاز تا قرن هفتم هجری

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397