تحلیل معناشناختی و وجودشناختی کاربردهای قرآنی وحی با تأکید بر مبانی حکمت متعالیه
نویسندگان:
سیما جلیلی قاضی زاده خیاط
،
محمدعلی وطن دوست
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
چکیده:
چیستی وحی و چگونگی نزول آن از جمله مسائل مهمی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان مسلمان را به خود مشغول داشته است. در این میان مفهومشناسی و وجودشناسی وحی براساس کاربردهای قرآنی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در جستار حاضر تلاش شده است با رویکردی معناشناسانه و فلسفی و با بهرهگیری از برخی مبانی حکمت متعالیه، به این پرسش پاسخ داده شود که کاربردهای قرآنی وحی براساس دو محور همنشینی و جانشینی چگونه است. این کاربردها از نوع اشتراک لفظی است یا معنوی؟ اگر از نوع اشتراک معنوی است، تفاوت مصادیق وحی در چیست؟ در پایان، این نتیجه بهدست آمده است که کاربردهای گوناگون وحی در آیات قرآن، از لحاظ مفهومی از نوع مشترک معنوی و از جهت مصداقی از نوع تفاوت تشکیکی است؛ بر همین اساس وحی نازلشده بر پیامبر با وحی نازلشده بر غیرپیامبر اعم از انسان و دیگر حیوانات مانند زنبور عسل، از حیث مفهومی و ماهوی تفاوت ندارد، بلکه تفاوت آنها از حیث وجودی است و از نوع تفاوت تشکیکی است؛ البته باید توجه داشت که وحی نازلشده بر پیامبر عالیترین درجه وحی است و نمیتوان الهام و غریزه را هممرتبه آن دانست.
چیستی وحی و چگونگی نزول آن از جمله مسائل مهمی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان مسلمان را به خود مشغول داشته است. در این میان مفهومشناسی و وجودشناسی وحی براساس کاربردهای قرآنی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در جستار حاضر تلاش شده است با رویکردی معناشناسانه و فلسفی و با بهرهگیری از برخی مبانی حکمت متعالیه، به این پرسش پاسخ داده شود که کاربردهای قرآنی وحی براساس دو محور همنشینی و جانشینی چگونه است. این کاربردها از نوع اشتراک لفظی است یا معنوی؟ اگر از نوع اشتراک معنوی است، تفاوت مصادیق وحی در چیست؟ در پایان، این نتیجه بهدست آمده است که کاربردهای گوناگون وحی در آیات قرآن، از لحاظ مفهومی از نوع مشترک معنوی و از جهت مصداقی از نوع تفاوت تشکیکی است؛ بر همین اساس وحی نازلشده بر پیامبر با وحی نازلشده بر غیرپیامبر اعم از انسان و دیگر حیوانات مانند زنبور عسل، از حیث مفهومی و ماهوی تفاوت ندارد، بلکه تفاوت آنها از حیث وجودی است و از نوع تفاوت تشکیکی است؛ البته باید توجه داشت که وحی نازلشده بر پیامبر عالیترین درجه وحی است و نمیتوان الهام و غریزه را هممرتبه آن دانست.
تحلیل معناشناختی و وجودشناختی کاربردهای قرآنی وحی با تأکید بر مبانی حکمت متعالیه
1/1/1401 12:00:00 AM
تحلیل معناشناختی مفهوم قرآنی «ایمان» با تأکید بر آرای متکلّمان مسلمان
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27
کاربردهای امنیتی انسان شناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1389 (پياپي 50)، زمستان 1389 شماره4
مبانی قرآنی ـ روایی معاد در حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 47 (بهار 1400)
نقش فطرت در چهارچوب اخلاقی ملاصدرا بر اساس نظام وجودشناختی حکمت متعالیه
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14