تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در آیات قرآن با بررسی مواردی از سوره واقعه
نویسندگان:
سجاد شفیع پور
،
ابراهیم فلاح
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 5
چکیده:
ساختار هر واژه متشکل از تعدادی آواست که با همنشینی مجموعه ساختار آوایی واژه را رقم زدهاند. از نگاه نشانه شناختی آواها عناصر بی مفهوم و بی ارتباط با معنا نیستند بلکه متغیرهایی هستند که با مدلولهای معنایی جهت ایجاد سطوح مختلف معنایی و تصویر سازی ذهنی برای مخاطب از حالات و صفات گوینده در ارتباطاند. امروزه این ویژگی را فنوسمانتیک مینامند. بر همین اساس وقتی از این زاویه به قرآن به عنوان قسمی از معماری سخن نگریسته میشود، متغیر های آوایی مجموعه ی به هم پیوسته و نامحدودی از نشانهها را ایجاد کردهاند که در ورای آنها اقیانوسی از معانی ظریف و باریک نهفته است. این ویژگی را میتوان در سه حیطه الفاظ، آیه و مجموعهای از آیات مورد توجه قرار داد.
این مقاله با عنوان تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در قرآن با روش استقرایی و مطالعه کتابخانهای درصدد است تا اولا به قاعدهای برای این جنبه از اعجاز پرداخته و ثانیا جهت روشن شدن ابعاد آن به بیان نمونههایی از سوره واقعه بر اساس این علم بپردازد. در این مقاله تناسب آوایی-محتوایی در قرآن به سه دسته تناسب در واژه، تناسب در آیه و تناسب در آیات با سیاق معنایی یکسان تقسیم شده است. سپس برای بدست آوردن هر کدام از این روابط قاعدهای بیان شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان خواهد داد قرآن کریم به سبک ریتمیک سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بى آن که ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابد.
ساختار هر واژه متشکل از تعدادی آواست که با همنشینی مجموعه ساختار آوایی واژه را رقم زدهاند. از نگاه نشانه شناختی آواها عناصر بی مفهوم و بی ارتباط با معنا نیستند بلکه متغیرهایی هستند که با مدلولهای معنایی جهت ایجاد سطوح مختلف معنایی و تصویر سازی ذهنی برای مخاطب از حالات و صفات گوینده در ارتباطاند. امروزه این ویژگی را فنوسمانتیک مینامند. بر همین اساس وقتی از این زاویه به قرآن به عنوان قسمی از معماری سخن نگریسته میشود، متغیر های آوایی مجموعه ی به هم پیوسته و نامحدودی از نشانهها را ایجاد کردهاند که در ورای آنها اقیانوسی از معانی ظریف و باریک نهفته است. این ویژگی را میتوان در سه حیطه الفاظ، آیه و مجموعهای از آیات مورد توجه قرار داد.
این مقاله با عنوان تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در قرآن با روش استقرایی و مطالعه کتابخانهای درصدد است تا اولا به قاعدهای برای این جنبه از اعجاز پرداخته و ثانیا جهت روشن شدن ابعاد آن به بیان نمونههایی از سوره واقعه بر اساس این علم بپردازد. در این مقاله تناسب آوایی-محتوایی در قرآن به سه دسته تناسب در واژه، تناسب در آیه و تناسب در آیات با سیاق معنایی یکسان تقسیم شده است. سپس برای بدست آوردن هر کدام از این روابط قاعدهای بیان شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان خواهد داد قرآن کریم به سبک ریتمیک سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بى آن که ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابد.
تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در آیات قرآن با بررسی مواردی از سوره واقعه
3/21/2017 12:00:00 AM
ارتباط تناسب صفات پایانی با محتوای آیات در سوره شعراء
نویسندگان:
فاطمه قهرمانی
،
عزت ملاابراهیمی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 6
تذکار وحی آشنایی محتوایی با قرآن: از سوره قاف تا آخر قرآن
نویسندگان:
فتحالله نجارزادگان
،
سیدمحمدرضا صفوی
،
کتاب: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم - 1399
تناسب و ارتباط میان سوره هاى قرآن
نویسنده:
حسن خرقانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
بررسی آیات مستثنیات سوره بقره
نویسندگان:
امیررضا قندهاری نژاد
،
سهیلا پیروزفر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2
دانشنامه علوم قرآنی / جلد اول : آل عمران / سوره - تناسب آیات و سور
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
تناسب آیه امامت حضرت ابراهیم (علیه السلام) در سوره بقره با فضای نزول سوره
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84
رابطه آوایی-محتوایی کلام در نهج البلاغه (مطالعه موردی خطبه قاصعه)
نویسندگان:
سودابه مظفّری
،
فاطمه خرّمیان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15
زیبایی شناسی تناسب معنایی در سوره آل عمران
مقاله نشریه: علوم قرآن و حدیث » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره99
تحلیل کارکرد ساخت آوایی سوره محمد (ص) در القای معنا
نویسندگان:
منیر زیبائی*
،
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های ادبی - قرآنی » سال 1397 بهار 1397 شماره1