شاخص‌های رهبران حق و باطل در قرآن کریم

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
چکیده:
مفهوم حق در قرآن کریم پرشمار و در حوزه‌های معنایی گوناگون به‌ کار رفته است. این واژه و مشتقات آن بیشتر از ۲۸۷ مرتبه در قرآن بیان شده است. در برابر این مفهوم، واژۀ باطل‌ با مشتقات‌ آن 36 مرتبه در قرآن‌ کریم‌ آمده‌ است‌ که از معانی مختلف آن پرده برمی‌دارند. بر اساس بیان آیات قرآن کریم، مصداق کامل و منشأ اصلی حق، خداوند است که در همه فرایندهای جهان هستی اثرگذار است و هرچه غیر از او خوانده شود، مصداق باطل است: «ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ؛[1] این بدان سبب است که خدا حق است و آنچه جز او به خدایى مى‌خوانند، باطل است و او بلندمرتبه و بزرگ است».   [1]. حج: 62؛ همچنین نور: 25 و لقمان: 30.

ملاکهای حق و باطل

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 143

درگیری حق با حق و حق با باطل

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 107

شهادت اوج تقابل حق و باطل

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 202

مهدویت؛ فرجام تنازع حق و باطل

نویسنده: حسین الهی نژاد ،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1391 زمستان 1391  شماره39

جستاری در معنای باطل و ساختار آن در قرآن کریم

مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1399 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1399)

معیارهای تشخیص حق از باطل

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 158محرم

آسیب‌شناسی هواداران شخصیت‌ها در مسأله حق و باطل

نویسنده: محمد عِلّینی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان

آسیب‌شناسی هواداران شخصیت‌ها در مسأله حق و باطل

نویسنده: محمد علینی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان

مهدویت و فرجام ستیزش حق و باطل

نویسنده: رحیم کارگر ،
مقاله نشریه: انتظار موعود » شماره19
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397