خلقت بشر در پرتو قرآن
نویسنده:
کمال الدین غراب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
چکیده:
بحث از واژه "بشر" مراحل و خلقت او در قرآن و تبدیل بشر بیولوژیک به یک موجود ایدئولوژیک است. در قرآن ذیل چهار واژه "انسان"، "ناس"، "بشر" و "آدم" از انسان بحث شده است. شاید بتوان گفت، مراد قرآن از "انسان"، ویژگىهاى روان شناختى و ساختمان روحى و روانى و گاه ساختمان طبیعى انسان و از واژه "ناس" انسان درجمع و جامعه و از واژه "بشر" یک موجود بیولوژیک با طبیعتى ویژه و از "آدم" و "بنى آدم" انتظارات ایدئولوژیک خود از اوست. از سوى دیگر، در مجموعه آیاتى که از خلقت بشر سخن رفته است، خلقت نوعى این موجود در نظر بوده است، نه خلقت جنینى. خلقت نوعى بشر نیز همچون خلقت جنینى داراى مراحل و عناصرى است. در قرآن از خاک و آب به عنوان عناصر خلقت بشر یاد شده است. این در حالى است که در قرآن درباره خلقت جانداران دیگر از خاک، کمترین ذکرى حتى به صورت اشاره دور نیز نیامده است. از مجموع کاربردهاى واژه "ماء" و "تراب" در مورد بشر و موجودات دیگر این نتیجه به دست مىآید که در اصل، بشر هیچگونه قرابتى با موجودات دیگر ندارد و بشر از آغاز براى منظور دیگرى آفریده شده است. مرحله دوم خلقت بشر، آمیختن "خاک" و "آب" در یکدیگر است که برایند آن مادهاى است به صورت "گِل" که در قرآن از آن به "طین لازب" و "حمأمسنون" تعبیر شده است که این دو تعبیر، به یک مرحله اشاره دارند امّا "طین لازب" یک صفت واقعى را بیان مىکند و از خاصیت و ویژگىهاى این خمیره سخن مىگوید، امّا "حمأمسنون" قضاوت ارزشى قرآن است درباره این خمیره. مرحله بعدى، تبدیل این گل چسبنده یا لجن بدبوى، به "صلصال" است. "صلصال" مرحلهاى است که بشریت مىمیرد و آدمیّت مىرود که با دمیده شدن روح خدا در او آغاز گردد. از نظر وجود شناختى روح خدا در همه موجودات هست، امّا از نظر ایدئولوژیکى روح خدا فقط زمانى در انسان دمیده مىشود که از مرحله "حمأمسنون" بگذرد و به مرحله صلصالى برسد.
بحث از واژه "بشر" مراحل و خلقت او در قرآن و تبدیل بشر بیولوژیک به یک موجود ایدئولوژیک است. در قرآن ذیل چهار واژه "انسان"، "ناس"، "بشر" و "آدم" از انسان بحث شده است. شاید بتوان گفت، مراد قرآن از "انسان"، ویژگىهاى روان شناختى و ساختمان روحى و روانى و گاه ساختمان طبیعى انسان و از واژه "ناس" انسان درجمع و جامعه و از واژه "بشر" یک موجود بیولوژیک با طبیعتى ویژه و از "آدم" و "بنى آدم" انتظارات ایدئولوژیک خود از اوست. از سوى دیگر، در مجموعه آیاتى که از خلقت بشر سخن رفته است، خلقت نوعى این موجود در نظر بوده است، نه خلقت جنینى. خلقت نوعى بشر نیز همچون خلقت جنینى داراى مراحل و عناصرى است. در قرآن از خاک و آب به عنوان عناصر خلقت بشر یاد شده است. این در حالى است که در قرآن درباره خلقت جانداران دیگر از خاک، کمترین ذکرى حتى به صورت اشاره دور نیز نیامده است. از مجموع کاربردهاى واژه "ماء" و "تراب" در مورد بشر و موجودات دیگر این نتیجه به دست مىآید که در اصل، بشر هیچگونه قرابتى با موجودات دیگر ندارد و بشر از آغاز براى منظور دیگرى آفریده شده است. مرحله دوم خلقت بشر، آمیختن "خاک" و "آب" در یکدیگر است که برایند آن مادهاى است به صورت "گِل" که در قرآن از آن به "طین لازب" و "حمأمسنون" تعبیر شده است که این دو تعبیر، به یک مرحله اشاره دارند امّا "طین لازب" یک صفت واقعى را بیان مىکند و از خاصیت و ویژگىهاى این خمیره سخن مىگوید، امّا "حمأمسنون" قضاوت ارزشى قرآن است درباره این خمیره. مرحله بعدى، تبدیل این گل چسبنده یا لجن بدبوى، به "صلصال" است. "صلصال" مرحلهاى است که بشریت مىمیرد و آدمیّت مىرود که با دمیده شدن روح خدا در او آغاز گردد. از نظر وجود شناختى روح خدا در همه موجودات هست، امّا از نظر ایدئولوژیکى روح خدا فقط زمانى در انسان دمیده مىشود که از مرحله "حمأمسنون" بگذرد و به مرحله صلصالى برسد.
خلقت بشر در پرتو قرآن
3/21/1999 12:00:00 AM
پیامدهای کلامی تصرفات بشر در خلقت
نویسنده:
مهدی نکویی سامانی
، استاد راهنما:
ابوالفضل کیاشمشکی
، استاد مشاور 1:
رضا حاج ابراهیم
، استاد مشاور 2:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
نجات بخشی ادیان در پرتو قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31
مبانى اعلامیه حقوق بشر در ترازوى قرآن
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
عبادت و فلسفه خلقت
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
احمد شجاعی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88