اعراب "ارجل" در آیه وضو از منظر فریقین
نویسندگان:
زینب فلاحت پیشه بابلی
،
مرتضی عبدی چاری
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 بهار و تابستان (پیاپی 8)
چکیده:
قرآن کتاب آسمانی پیامبر خاتم می باشد که در همهی زمینههای زندگی به ویژه اعتقادات، اخلاق و احکام به ما برنامه داده است. در این میان، قسم اعتقادات و احکام از عمده مباحث چالش برانگیز است و هر قسم زوایا و ابعاد گوناگون و متعددی دارند که می طلبد مسائل پیرامون آنها به درستی تبیین گردد. از مهمترین ابعاد احکام، بحث پیرامون مقدمات نماز می باشد. در این میان طهارت مقدمه نماز است و قسم مهم طهارت، وضو است. اما مسأله مورد بحث این است که کیفیت وضو و انجام آن از دیدگاه فریقین متفاوت است که یکی از اسباب این اختلاف به تبیین و تحلیل ادبی مفسرین شیعی و سنی پیرامون آیه وضو بر می گردد، یکی از این اختلافها درباره اعراب "ارجل" می باشد ، لذا این سوال مطرح می گردد که اختلاف ایشان پیرامون اعراب " ارجل" چیست و آیا اختلافشان تاثیری در انجام وضودارد؟ پایان نامه فرارو به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و در این مسیر با مطالعه و بررسی کتب و پژوهشهای مختلف تفسیری و ادبی به این نتیجه رسیده است که در مورد اعراب ارجل، علمای شیعه معتقدند ارجل چه مجرور و چه منصوب باشد عطف به رؤوس شده است لذا باید پا مسح شود، اما علمای اهل سنت معتقدند فرقی ندارد که ارجل مجرور یا منصوب باشد در هر دو صورت عطف به وجوه و ایدی شده، لذا شستن پا واجب است.
قرآن کتاب آسمانی پیامبر خاتم می باشد که در همهی زمینههای زندگی به ویژه اعتقادات، اخلاق و احکام به ما برنامه داده است. در این میان، قسم اعتقادات و احکام از عمده مباحث چالش برانگیز است و هر قسم زوایا و ابعاد گوناگون و متعددی دارند که می طلبد مسائل پیرامون آنها به درستی تبیین گردد. از مهمترین ابعاد احکام، بحث پیرامون مقدمات نماز می باشد. در این میان طهارت مقدمه نماز است و قسم مهم طهارت، وضو است. اما مسأله مورد بحث این است که کیفیت وضو و انجام آن از دیدگاه فریقین متفاوت است که یکی از اسباب این اختلاف به تبیین و تحلیل ادبی مفسرین شیعی و سنی پیرامون آیه وضو بر می گردد، یکی از این اختلافها درباره اعراب "ارجل" می باشد ، لذا این سوال مطرح می گردد که اختلاف ایشان پیرامون اعراب " ارجل" چیست و آیا اختلافشان تاثیری در انجام وضودارد؟ پایان نامه فرارو به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و در این مسیر با مطالعه و بررسی کتب و پژوهشهای مختلف تفسیری و ادبی به این نتیجه رسیده است که در مورد اعراب ارجل، علمای شیعه معتقدند ارجل چه مجرور و چه منصوب باشد عطف به رؤوس شده است لذا باید پا مسح شود، اما علمای اهل سنت معتقدند فرقی ندارد که ارجل مجرور یا منصوب باشد در هر دو صورت عطف به وجوه و ایدی شده، لذا شستن پا واجب است.
اعراب "ارجل" در آیه وضو از منظر فریقین
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بازاندیشی فقهی-ادبی قرائت های «ارجلکم» و حکم مستفاد از آیه وضو
نویسندگان:
سیدمصطفی طباطبایی
،
حسن علیدادی سلیمانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 4
قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین
نویسنده:
سید علی سادات فخر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 75
نَسب شناسی تحلیلی امام مهدی از منظر فریقین
نویسنده:
سیدتقی واردی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 بهار 1397 شماره45-1
قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین
نویسنده:
سید علی سادات فخر*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 تابستان 1394 شماره75
نظام شورایى از منظر آیه اللّه طالقانى
نویسنده:
علی شیرخانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
بررسی دگرگونی های عصر ظهور در بیت المقدس از منظر روایات فریقین
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 بهار 1397 شماره45-2
حضرت علی محور اتحاد مسلمانان از منظر روایات تفسیری فریقین
نویسندگان:
مهدی جهانی*
،
علی مدبر
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی » سال 1401 دوره 9، شماره 16 (بهار و تابستان 1401)
پیمان الست و نقد آراء مفسران فریقین درباره آیه میثاق
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 78